
Presentació conjunta amb Catalunya d'un projecte Poctefa per estudiar la viabilitat de la interconnexio´ amb tramvia de tots dos territoris. Per primer cop, Andorra lidera un projecte europeu destinat a unir Sant Julià de Lòria i la Seu d’Urgell amb transport segregat.
Poctefa Tramvalira. Amb aquest nom, Andorra i Catalunya han presentat la documentació per accedir a la convocatòria d'inicis d'any del programa europeu de cooperació transfronterera (Poctefa). Un programa que promou projectes de desenvolupament sostenible en els territoris fronterers d'Espanya, França i Andorra.
La candidatura opta als fons europeus, d'entrada, per impulsar els estudis de viabilitat de connexió a través del tramvia lleuger de passatgers entre Sant Julià de Lòria i la Seu d'Urgell. Per primer cop una entitat andorrana, en aquest cas el Govern, participa com a cap d'un projecte europeu. Això marca una gran fita en la integració del país en la cooperació transfronterera i en els mecanismes reguladors dels programes. L'estudi costaria uns 700. 000 euros.
"La Generalitat podrà disposar d'aquests fons que, aproximadament, en el seu cas serien 300.000 euros de subvenció que rebrien per fer aquest estudi d'un global de 700.000 euros."
David Forné, secretari Estat Transició Energètica, Transport i Mobilitat
El projecte respon als principis bàsics del Poctefa, com ara la cohesió territorial transfronterera i el desenvolupament sostenible del territori. El secretari d'Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné està convençut de la voluntat política catalana de tirar-lo endavant.
"L'aposta de la Generalitat i de la senyora Paneque i del conseller d'Infraestructures i també del senyor Ganyet, perquè no dir-ho, estan molt alineats a millorar la mobilitat de l'Alt Urgell i també la zona del Pirineu. Per això estem aquí."
David Forné, secretari Estat Transició Energètica, Transport i Mobilitat
Actualment, més de 1.600 persones creuen la frontera diàriament per treballar al Principat, la gran majoria amb vehicle privat. El trànsit entre la N-145 i la CG1 pot arribar als 20.000 vehicles en dies d'alta afluència.
La candidatura conjunta amb Catalunya arriba poc després de la trobada entre Forné i la consellera de Territori, Habitatge, Transició Energètica i Portaveu de la Generalitat, Sílvia Paneque. Reunió en la qual Andorra ja va presentar al govern català el projecte del tramvia entre Escaldes-Engordany i Sant Julià de Lòria i la possibilitat que pogués arribar fins a la Seu d'Urgell.
La participació d'Andorra en el marc del cofinançament que aporta el programa Poctefa, es materialitza a través de treballs ja contractats, com pot ser l'estudi sobre el transport segregat actualment en execució. També a través de finançament dels funcionaris que s'hi assignaran. En principi, Andorra no pot rebre finançament de forma directa, però la situació podria canviar amb l'acord d'associació amb la UE.
Ara li toca a l'autoritat de gestió delegada del programa Poctefa revisar tota la documentació presentada i, si ho veu necessari, sol·licitar documentació addicional. La decisió es preveu que pugui ser pública a principis de la tardor d'enguany. Entre el 2014 i el 2020, Andorra ha pres part en 45 projectes Poctefa de cooperació transfronterera.
Informa: Redacció
Comparteix: