L'avinguda Meritxell ha viscut una transformació radical els darrers anys. Per iniciar el camí cap a un model de parròquia més sostenible, Andorra la Vella s'ha fixat en l'exemple de Pontevedra. El 2017, Conxita Marsol s'hi va desplaçar per conèixer personalment com s'havia gestat la transformació de la ciutat gallega que, amb diversos reconeixements internacionals, avui és un exemple per a moltes altres ciutats.
Pontevedra va començar a canviar radicalment quan el 1999 Miguel Anxo Fernández Lores va convertir-se en alcalde. Ell i el seu equip van iniciar un procés de transformació integral de la ciutat perquè la preferència fos per als vianants.
Només el primer mes de mandat van pacificar 300.000 metres quadrats de centre històric. No han impedit completament el trànsit de vehicles, però sí que l'han restringit a l'indispensable.
La ciutat ha rebut diversos guardons per haver-se convertit en un referent en mobilitat responsable, disseny urbà i gestió sostenible. El darrer l'any passat. És el de Seguretat Vial Urbana de la Comissió Europea. El mèrit? Perquè fa 10 anys que no tenen cap víctima mortal per accident de trànsit a la ciutat.
Al Principat, primer Vivand i després la part baixa de l'avinguda Meritxell han marcat aquesta evolució cap a parròquies més sostenibles. De ser una carretera general històricament, ara són només per a vianants. El resultat funciona i totes les ciutats caminen cap aquí
Per a Iglesias el repte ara és reconvertir per a vianants la part alta de l'avinguda Meritxell.
Perquè aquest model funcioni, els experts assenyalen que s'ha de treballar per tenir desviacions, potenciar el transport públic, les bicicletes i patinets i optimitzar el transport privat. Només així s'aconseguirà una millor qualitat de vida al centre de les ciutats.
Informa: Laura Massegú
Imatge: Sergi Linares-Arxiu RTVA
Imatges cedides: Ajuntament de Pontevedra
Comparteix: