Posar-se a la pell d'una persona cega que vol aprendre a esquiar, potenciant així la resta de sentits. Amb aquesta premissa un grup de monitors de Vallnord - Pal Arinsal han realitzat una formació de cinc dies a càrrec de la consultoria especialitzada en disseny universal Accessible Esport Andorra. És una petita part d'un gran projecte a escala nacional que vol arribar a totes les activitats i serveis per garantir una accessibilitat plena.
L'activitat es fa en parelles. Una de les persones fa de guia i l'altra simula ser una persona cega i ha de seguir les indicacions. L'especialista en disseny universal d'Accessible Esport Andorra, Xavier Mandicó, explica que per fer-ho es replica el model anomentat d'oclusió ocular, treballant amb l'anul·lació del sentit de la vista.
Per poder fer-ho, tots els monitos s'han format i "han passat per l'esquí amb totes les condicions normals del dia a dia però amb els ulls tapats". D'aquesta manera, assegura, es fomenta també l'empatia, que és "una de les claus perquè l'instructor pot fer-ho amb seguretat i amb qualitat, ja que ha pogut empatitzar amb la realitat".
Una de les monitores de Vallnord-Pal Arinsal que ha participat en aquest projecte és Stephanie Legrand que destaca que el més complicat no ha estat anar amb els ulls tapats, sinó "fer de guia i ser responsable d'una persona".
L'objectiu és aplicar el model universal a gran escala i potenciar així el turisme wellness, destinat a totes les capacitats. De fet, el també monitor de l'estació, Guillem Sánchez, assegura que "aquesta formació no només ens ha preparat per ajudar gent amb discapacitat visual sinó que ens ha ajudat a millorar la nostra capacitat d'ajudar qualsevol client amb qualsevol necessitat".
La manera que tenen de comunicar-se el guia i la persona que no hi veu és a través d'un micròfon i un megàfon que porta a la motxilla la persona que guia i d'aquesta manera marquen la direcció. Tot i això, per a aquesta activitat, la passejada amb pells, també és molt important escoltar com llisquen els esquís.
En el turisme wellness els clients sempre van acompanyats i generen una despesa d'un 28% extra respecta a la resta de públic.
Informa: Laura Cugat
Imatges: Andreij Cristancho
Comparteix: