La tecnologia ens ha d'ajudar en l'àmbit sanitari per millorar les consultes. Amb aquesta premissa la doctora en ciències de la salut per la Universitat d'Andorra Carlota de Miguel s'ha fixat en models de telemedicina per a malalties cròniques que ja estan implementats a Catalunya. Un estudi que proposa utilitzar una aplicació mòbil per millorar l'eficiència del sistema sanitari.
Durant 3 mesos els malalts de càncer amb tractament de quimioteràpia oral van utilitzar una aplicació mòbil per notificar diàriament si tenien símptomes i quins eren. Un contacte amb els professionals sanitaris molt més freqüent que les visites programades mensualment que, a més, va permetre derivar 6 pacients amb símptomes greus abans que es compliquessin.
L'estudi és la tesi doctoral de Carlota de Miguel per la Universitat d'Andorra, que conclou que l'ús del mòbil per al seguiment dels efectes adversos del tractament pot millorar l'atenció sanitària i el benestar dels pacients. No només de càncer, sinó de tota mena de malalties cròniques.
"Pot funcionar (l'aplicació) moltíssim perquè són malalties a llarg termini i que, per desgràcia, no desapareixeran. Són pacients molt més vulnerables a necessitar aquesta atenció constant i a vegades per la saturació que tenim al sistema sanitari no ho podem abastar tot."
Carlota de Miguel, doctora en ciències de la salut per la Universitat d'Andorra
Els càncers més freqüents van ser els de mama i recte, en dones, i de còlon, en homes. Els pacients van rebre formació en alfabetització digital i de salut abans d'utilitzar l'aplicació. En acabar l'estudi, van puntuar-la amb un 4,4 sobre 5 i en van destacar la tranquil·litat de poder-se comunicar amb els professionals sanitaris des de casa.
"Tots van continuar tenint l'atenció habitual, les visites amb oncòlegs, farmacèutics i infermeres, i això va ser un complement durant tres mesos", explica la doctora de Miguel. "Una de les coses que van valorar moltíssim va ser l'acompanyament constant i atenció personalitzada. A més, si tenien dubtes podien escriure al xat de l'aplicació i els professionals els resolíem el mateix dia o al dia següent".
A més d'optimitzar els recursos sanitaris, aquest sistema també ha servit per recopil·lar informació sobre la malaltia i els efectes adversos del tractament.
Informa: Judith Sáez
Imatges: Pere Besolí
Comparteix: