Vehicles elèctrics. Dues paraules que sentim cada vegada més. I que veiem cada vegada més. A Andorra des del 2014 es fomenta aquest vehicle sostenible i s'implanten plans amb ajuts econòmics per poder adquirir-los. Una empresa fa anys va canviar una part dels vehicles a elèctrics, per conèixer quina és la seva realitat.
L'Albert Parrilladela és el representant de SAMASA, una de les primeres empreses que va canviar una part dels vehicles de gasoil a elèctrics. "Ja portem sis anys de vehicle elèctric i realment és rentable". La despesa inicial pot espantar i afegeix: "si no fos per les ajudes de Govern és un vehicle que té un cost que costa d'amortitzar", però assegura que es torna rendible, especialment a llarg termini.
La motocicleta és sense cap dubte on més nota l'estalvi perquè explica que la càrrega que consumeix és equivalent a una bombeta encesa.
L'estalvi i l'autonomia de la furgoneta per exemple depenen del terreny on es condueixi: es descarrega a les pujades, però es recarrega a les baixades, per això assegura que a ciutat és ideal. El representant de SAMASA afirma: "En un lloc pla podrà fer 130 quilometres, però en muntanya igual fas 60 o 65 quilometres. També depèn de la càrrega útil"
El que cal per fer funcionar un elèctric és un carregador, i 8 hores del dia. L'Albert els posa a carregar al vespre i al matí quan torna a la feina ja estan preparats.
Els viatges amb vehicles elèctrics requereixen planificació; la distància, el terreny i els punts de recarrega, però confessa que no suposa un gran esforç i anima totes les empreses a convertir un 30% dels vehicles en elèctrics, perquè la rendibilitat, amb les ajudes econòmiques, està assegurada.
Informa: Maria Lucena
Imatges: Ricard Tenza
Comparteix: