La majoria dels adults afectats pel trastorn de dèficit d'atenció per hiperactivitat, conegut com a TDAH, ha rebut el diagnòstic després que al seu fill o filla se'ls hagi detectat el mateix trastorn. A Andorra un 4% de la població menor de 16 anys estaria afectada pel TDAH i el 30% dels casos que atén el departament de salut mental del SAAS pateix aquesta malaltia.
Aquestes dades s'han donat a conèixer durant les primeres jornades de TDAH organitzades per la reactivada Associació Albatros, presidida ara per Imma Forés, una afectada que va descobrir que tots els problemes que havia patit des de la infància es devien a aquest trastorn."Ha estat com trobar la peça que em faltava per entendre-ho tot", ha manifestat.
Des del departament de salut mental del SAAS es tracta un bon nombre de pacients menors amb aquesta malaltia. Seria al voltant d'un 30% dels pacients.
La xifra en adults és molt difícil de facilitar ja que la majoria es diagnostica després d'haver detectat el TDAH al fill. Durant les taules rodones i ponències els diferents especialistes estan desgranant l'origen i les conseqüències de la malaltia, que pot tenir un component hereditari de fins al 76%, ha dit la cap de Salut Mental del SAAS, Gemma Garcia.
Una de les taules rodones més esperades era la del catedràtic de psiquiatria i medicina legal de la UAB Miquel Casas al capdavant de tot un seguit d'estudis i projectes de recerca amb 12.000 menors entre 6 i 16 anys de tot Catalunya.
L'afectació del TDAH i de trastorns similars en la infància i l'adolescència és l'objectiu dels seus treballs. Per Casas l'etapa escolar és la clau d'un desenvolupament equilibrat. L'expert assegura que"allò que no se soluciona entre els 6 i els 16 anys després té repercussions durant tota la vida adulta".
Aquest tipus de recerca l'han elaborat en altres entorns com ara amb el RACC en accidents de trànsit o a la xarxa de centres penitenciaris amb resultats similars.
L'Associació Albatros ha organitzat les jornades dirigides sobretot als professionals i familiars afectats. Albatros creu que és de vital importància -i així ho ha donat a conèixer al ministeri d'Educació- que els docents estiguin formats en la gestió d'alumnes amb TDAH.
Informa: Sílvia Mestre
Imatge: Vicente Bellot
Comparteix: