La prevenció i la pedagogia social al carrer és una demanda de moltes famílies. Els comuns ja treballen amb educadors de carrer o punts i serveis destinats als joves.
Escaldes-Engordany ha activat la figura de l'educador de carrer a mitjan gener i Sant Julià de Lòria la incorporarà aviat. El més important és escoltar, entendre i acompanyar per respondre les necessitats i inquietuds dels joves.
La consellera de Gent Gran, Infància i Recursos Humans d'Escaldes-Engordany, Magda Mata, remarca que el més bàsic és "crear un vincle de confiança amb aquests joves i no fallar-los", al mateix temps que intenten "proposar el que els agrada". Per la seva part, el conseller de Serveis i Joventut d'Escaldes-Engordany, Joao Lima, posa en relleu que estan detectant "certs punts de la parròquia on hi ha més botellots" i "justament s'està treballant per intentar mediar i reconduir-los".
La cònsol menor de Sant Julià de Lòria, Mireia Codina, destaca com l'educador de carrer pot aportar noves dinàmiques als joves per tal de proposar i crear activitats.
A la Massana, aquesta tasca socioeducativa es fa des del centre jove Punt 400, on també hi ha un psicòleg. El responsable del centre, Aboucracy Ba, apunta "la sort que tenim de ser molt propers als joves i, si hi ha un grup que potser està fent coses que no calen al carrer, el comú ens truca i nosaltres ens hi desplacem". "Com que coneixem als joves i hi tenim un bon feeling, en la majoria dels casos ho solucionem i en parlem per reconduir la situació".
"Fem el que fan ells, els obrim per l'Instagram per poder-hi arribar", diu Sofia Martins, treballadora social al departament de Joventut de la Massana. Creu que avui dia "amb les xarxes socials potser l'educador de carrer hauria de ser un educador virtual".
La confiança és bàsica per detectar situacions o conflictes i per reconduir-los abans que es produeixin. Encamp compta amb serveis per a infants i joves de totes les edats que ho permeten. Cristina Segura és tècnica de Joventut del comú d'Encamp i explica que "no sempre és evident poder-se adreçar als joves quan surten de l'escola i que puguin exposar certs neguits". "Els monitors i monitores acaben sent un referent per a molts joves, i traslladar valors i maneres de fer sovint funciona molt millor que els càstigs", afirma.
El Punt d’Informació Juvenil atén una vintena de joves la setmana. A més, actualment, fa un seguiment gratuït i confidencial a vuit persones.
Informa: Judith Sáez
Imatges: Marta Pons-Nil Forcada
Comparteix: