Una delegació del Comú d'Andorra la Vella encapçalada per la cònsol major, Conxita Marsol, ha visitat Pontevedra per conèixer com s'ha dut a terme la transformació del centre històric d'aquesta ciutat per convertir-lo per a vianants. La ciutat no prohibeix l’u´s del vehicle a cap zona de la ciutat, tot i que en restringeix l’u´s eliminant zones d’aparcament. Marsol considera que, tot i que la realitat d'Andorra la Vella és molt diferent, "és un model molt exportable, sobretot pel que fa a la limitació de la velocitat a 30 km/h". Així, s'ha acordat tenir en compte Pontevedra per desenvolupar un model de ciutat sostenible on només hi transitin els vehicles que necessiten entrar a la ciutat.
La cònsol major d'Andorra la Vella, Conxita Marsol, acompanyada del conseller d’Urbanisme i Aparcaments, Josep Antoni Corte´s, i del conseller de Medi Ambient i Innovacio´, David Astrie´, ha assistit aquest dijous a una reunio´ te`cnica a Pontevedra amb el director general d’Urbanisme i Serveis Generals del Concello de Pontevedra, Xose´ Manuel Tato, l’enginyer Jesu´s Go´mez Vin~as, i el cap de la policia local, Daniel Mancelle.
Tots ells han explicat a la delegació andorrana com s’ha dut a terme la profunda transformacio´ de Pontevedra des que l’any 1999 es va decidir convertir per a vianants el centre histo`ric. Actualment, la ciutat no prohibeix l’u´s del vehicle a cap zona de la ciutat, tot i que en restringeix l’u´s, per exemple, eliminant zones d’aparcament en zona blava i substituint-les per zones limitades de ca`rrega o desca`rrega. E´s l’anomenat ‘tra`nsit de necessitat’ per fomentar la convive`ncia entre vianants, bicicletes i vehicles.
La co`nsol major, Conxita Marsol, ha constatat in situ, acompanyada per l’alcalde Miguel Anxo Ferna´ndez Lores, que Pontevedra “ha fet una transformacio´ espectacular, ha desaparegut el cotxe del centre de la ciutat i ha sabut compaginar molt be´ la convive`ncia dels vianants, els cotxes i les bicicletes.” En aquest sentit, ha valorat que "e´s un model molt exportable, sobretot pel que fa a la limitacio´ de la velocitat a 30 km/h". Amb tot, ha explicat que la realitat d’Andorra la Vella e´s diferent perque` hi ha molts desnivells que caldra` salvar en el futur i, a me´s, rep un volum de vehicles molt important. En qualsevol cas, el model de Pontevedra sera` tingut en compte a Andorra la Vella a l’hora de desenvolupar un model de ciutat sostenible on nome´s hi transiten els vehicles que necessiten entrar a la ciutat, cosa que els esta` donant un molt bon resultat.
L’alcalde de Pontevedra, Miguel Anxo Ferna´ndez Lores, espera que la visita sigui fructi´fera i que Andorra la Vella pugui prendre algun exemple implantat a la ciutat per crear el seu propi model de ciutat sostenible.
Tal com han explicat des del Comú, Pontevedra ha apostat per una democratitzacio´ dels espais pu´blics, on el vianant es converteix en el protagonista dels carrers. De fet el 66% dels desplac¸aments es fan a peu a tota la ciutat. El proce´s profund de transformacio´ es va iniciar fa 18 anys, durant els quals s’ha restringit el tra`nsit rodat, s’ha limitat l’aparcament al carrer, s’han condicionat els carrers amb un mobiliari urba` i una il·luminacio´ funcional i s’ha limitat la velocitat a 30 km/h a tota la ciutat. Així, Pontevedra ha passat a ser, a difere`ncia de fa dues de`cades, una ciutat sense fums ni sorolls.
Informa: Agència ANA
Imatges: Comú d'Andorra la Vella
Comparteix: