La necessitat d'una infraestructura aeroportuària és una de les claus apuntades per millorar la competitivitat del comerç en el Cicle d'empresa familiar i de qualitat, en la qual s'ha parlat dels nous consumidors i les noves formes de comprar.
Allò de renovar-se o morir és més vigent que mai en el sector comercial avui dia, segons l'expert José Luis Nueno, que ha obert la XXI edició del Cicle d'empresa familiar.
Ha explicat que l'oportunitat per Andorra no està en les regions veïnes; sinó lluny i en llocs difícils, en països emergents amb clients potencials que volen viatjar i tenen capacitat de consumir. I que per aconseguir-los, entre altres coses, cal infraestructures. Remarca que Andorra no pot pensar "que seguirà vivint dels clients del sud i del nord perquè estan entre els més vulnerables". Argumenta que "els ha de portar de lluny i això implica posar-hi els mitjans". "No tenen un aeroport i és quelcom que haurien de tenir".
Nueno ha exposat que en deu anys el 30% del comerç serà electrònic i ha parlat, entre d'altres coses, del consumidor millennial. Caldrà que les botigues segueixin existint. Però més grans, més cèntriques i més connectades i tecnològiques. I ha recomanat que Andorra guanyi un tercer gran carrer de compres.
L'acord d'associació amb la Unió Europea ha aparegut en la segona ponència. Ha tractat avantatges i inconvenients d'una Andorra sense duana.
El professor de la Universitat de Barcelona Xavier Fernández diu que l'acord permetrà millorar tràmits però la duana hi serà sempre que Andorra vulgui mantenir línies vermelles en l'àmbit tributari. Afirma que "serveix per mantenir les especificitats".
La jornada, que organitza l'Empresa Familiar Andorrana, també ha mirat cap a les aportacions més autòctones i ha tingut una taula rodona amb la participació de representants de l'empresa familiar vinculats al sector comercial.
Informa: David Domingo
Imatges: Sergi Linares
Comparteix: