Habitatges industrialitzats per als treballadors de pistes

www.andorradifusio.ad

Comuns, estacions d'esquí, empreses del sector de la construcció -tant d'aquí com de fora- i el Govern tenen una nova iniciativa sobre la taula per trobar allotjaments per a temporers. La fórmula es basa en construccions industrialitzades (prefabricades) que s'instal·larien prop de les pistes d'esquí i que, com a conseqüència, permetrien alliberar habitatges. Un projecte encara embrionari, però que resulta atractiu des de múltiples fronts.

Fa temps que se'n parla, però ara sembla que la voluntat és decisiva. Comuns i estacions d'esquí estan treballant en un nou projecte per oferir allotjament als treballadors temporers a través de construccions industrialitzades que en qüestió de pocs mesos podrien instal·lar-se a diverses ubicacions del país prop de les pistes d'esquí.

"Serien uns cent habitatges amb dues o tres persones cadascun. Per tant, entre 200 i 300 professionals de l'estació podrien allotjar-se en aquests habitatges. A més, això permetria alliberar edificis que actualment l'estació d'esquí està llogant a particulars pels seus treballadors, que podrien utilitzar-se per a residents durant tot l'any"

Jordi Alcobé, cònsol major de Canillo

Segons Alcobé, hi ha dues possibilitats, "una zona davant del Canaro, que és un terreny públic, i una zona pujant a Soldeu a l'esquerra. Estem parlant amb els propietaris per tenir una cessió econòmica per utilitzar aquests terrenys juntament amb uns de patrimonials que ja té el comú al voltant d'aquesta ubicació".

S'estan valorant zones com el Pas de la Casa, Soldeu i l'Aldosa de Canillo per una banda, i Arinsal i la Massana, per l'altra. Trobar terrenys és l'escull principal, però una part de la parcel·la que té el comú de la Massana davant de la caserna de bombers seria una de les opcions disponibles que es podria activar més de pressa.

"Oferim una part del terreny que tenim a davant de bombers a Govern i l'altra part potser la destinaríem a allotjament per als temporers. Quan arriben al país, és necessari que tinguin un lloc on poder anar a viure. El projecte en principi preveu uns 144 habitatges"

Eva Sansa, cònsol major de la Massana

Des de la Massana estudien altres punts com la zona de la Caubella. Pel que fa a Encamp, la cònsol major Laura Mas reconeix que "estem informats de la voluntat de trobar una solució pels treballadors temporers i que s'està treballant a veure si és possible aquests tipus de mòduls". Creu que seria una "solució viable per conviure amb les dues situacions". Situacions com disposar de més allotjaments per a personal de temporada i per a població resident en un context de molta tensió pel problema de l'habitatge.

Fonts vinculades al projecte afirmen que una de les opcions seria fer servir sòl públic cedit pels comuns. A través de concessions, es llogarien els edificis a les estacions d'esquí durant 50 anys i després passarien a ser propietat comunal.

Ja fa mesos que s'està analitzant la iniciativa i s'estan valorant propostes per part de diverses empreses catalanes. Els avancem algunes imatges de com serien els interiors d'aquest tipus d'edificis i també una recreació de com s'adaptarien les construccions a entorns com la parcel·la de davant de la caserna de bombers de la Massana.

La visió de les estacions d'esquí

Des de Saetde estan valorant aquesta opció a punts com els Cortals d'Encamp i Grau Roig i confirmen haver visitat algunes empreses especialitzades. Valoren la rapidesa, però també destaquen alguns inconvenients. Per exemple, el cost és molt semblant al d'una construcció convencional i els neguiteja que els pisos quedin aïllats dels nuclis urbans.

Saetde allotja unes 550 persones i SETAP 365, gairebé 800, amb la previsió que la xifra augmenti. És per això que des de SETAP han incidit que és prioritari estudiar noves estratègies, una de les quals podria ser aquesta. N'esmenten d'altres, com ara noves construccions o el lloguer d'espais, una estratègia que fa anys que es du a terme.

Informa: Laura Cugat - Pere Moliné - Sergi Cano

Imatges: Ricard Tenza - Èric Mompel - Pere Besolí

Comparteix:

Les petites empreses d'Andorra, les més beneficiades per l'IA Stéphanie Steinbrecht planteja alternatives a la llei òmnibus