L'impacte de la Covid-19 en el transport públic es xifra en un descens del 42%

www.andorradifusio.ad

El sector del transport públic de viatgers ha patit una davallada de facturació de més del 42% entre el 2019 i el 2020, principalment per l'impacte de la pandèmia. Aquest és un dels resultats més rellevants de l'informe que han presentat aquest dimarts la Confederació Empresarial Andorrana (CEA)  i l'Associació de Transports Públics de Viatgers (ATVA), que consideren que es tracta d'un descens molt important, però posen en valor que han intentat donar el màxim servei en tot moment i evitar acomiadaments.

L'impacte de la Covid-19 en el sector del transport públic s'ha calculat a través de la facturació global que han proporcionat sis empreses. La xifra global del 2019 va ser de poc més de 22 milions d'euros i l'any següent va tancar-se amb una facturació de 12 milions d'euros. Per tant, entre un any i l'altre, la caiguda es troba lleugerament per sobre del 42%.

Una dada que des de la CEA i ATVA consideren que és molt important, però recalquen que en tot moment han intentat donar al màxim de servei. 

Pel que fa a les tipologies de transport, les línies regulars internacionals són les més afectades i entre un any i l'altre van patir una diferència de quasi el 56%. Destaca també la tour operació, amb un descens del 46%. La principal causa d'aquestes davallades té relació amb el confinament i les restriccions de mobilitat exterior com a mesura de contenció dels contagis de la Covid-19.

Ressalta també un altre servei, el de les línies regulars nacionals i comunals, que esdevé un dels més importants del sector. En aquest cas, l'impacte és més moderat arran de les compensacions que reben i es xifra en un descens al voltant del 40%. 

El sector del transport públic conclou que, tot i la davallada del 42% de la facturació, força important, ha pogut resistir la crisi i ha seguit oferint els serveis, tant privats com públics. A més han destacat que és un sector segur, sense cap focus de contagi de la Covid-19. També han subratllat que han pogut conservar el gruix de les plantilles emparant-se en les suspensions temporals del contractes. Convé matisar que Andbus, empresa que va acomiadar més d'una vintena de treballadors, no ha format part de l'estudi.

Segons el director gerent de la CEA i també gerent de l'Associació Transports Públics de Viatgers, Iago Andreu, no tenen dades concretes de com han evolucionat les plantilles de treballadors, però ha afirmat que "en línies generals s'han mantingut" i cita les dades del Departament d'Estadística que es mostren constants respecte a períodes anteriors. 

Andreu també ha afegit que tal com passa en altres sectors, "comencen a haver-hi problemes per trobar persones que hi vulguin treballar". 

Previsions per al 2021

Pel que fa al balanç del 2021, la CEA considera que és molt d'hora i prefereix esperar, tenint present que preveuen tirar endavant una segona part de l'anàlisi incloent-hi l'impacte de la Covid-19 d'enguany, que es vol presentar el primer semestre de l'any vinent.

Tot i això, sí que ha donat alguns elements que permeten començar a estudiar com s'ha desenvolupat i com acabarà el 2021. En aquest sentit, es pronostica que les xifres de la tour operació siguin pitjors aquest any que el 2020. En aquest sentit, Iago Andreu ha explicat que és important tenir en compte que "el turisme ha reprès la seva activitat d'una manera normal a partir de l'estiu, no abans, i ho ha fet en volum però segurament el turisme de tour operació, que és més col·lectiu, és el que tardarà més a reprendre's". 

Informa: Laura Cugat-Sergi Cano 
Imatges: Ricard Tenza-Arxiu RTVA
Grafisme: Jesús Carretero-Marta Pons 

Comparteix:

Més de 40 obres a la segona subhasta benèfica a favor d'Unicef Estabilitat en les dades sanitàries: 2 nous casos de la Covid-19 i 77 actius