Aquest dissabte serà el torn del Carnaval d'Encamp, una de les parròquies amb més activitats al programa. Aquest divendres hem estat amb Laia Bautista, una encampadana que ha ampliat el coneixement sobre les tradicions a partir de Rossend Marsol, àlies Sícoris. Als Contrabandistes es van afegir personatges i es constata que al Ball de l'ossa no es detallen abusos contra la Fregona.
Com a encampadana, Laia Bautista porta el carnaval a la sang. Una passió que va deixar palesa en el seu treball de màster sobre patrimoni occità i català a la Universitat Jean-Jaurès de Tolosa i que li va valer l'accèssit del Premi Principat d’Andorra d’investigació històrica. Un treball que l'ha portada a posar data de l'arribada del Sícoris, el recuperador de diferents representacions a Encamp, el 5 de gener del 1958. Un any després presenta un text ampliat del Judici dels Contrabandistes que publicaria en fragments a "La Mañana".
Bautista assegura que exposarà personatges "com Pere Gratallops o Legario Carreugros, que van existir de veritat com Ulpiano i altres juristes de l'època romana, així com les lleis o el Remijio Yepes, que surt d'una versió del joc de taula".
Un altre focus el posa en els excessos i l'actitud cap a la Fregona al Ball de l'Ossa, que no consta a cap text.
"La persona que interpreta el personatge té la llibertat d'interpretar-lo com vulgui però la versió de Sícoris no té cap anotació, indicació o diàleg sobre l'abús. De fet, la fregona només té un intervenció: 'Au vinga nois anem a berenar."
Laia Bautista, accèssit del Premi Principat d’Andorra d’investigació històrica
Les notícies dels diaris també tenen data perquè no sempre ha estat el diari de carnaval qui posa els titulars. "S'utiltizava el diari del dia i es feia burla però el diari de Carnaval apareix per primera vegada al 2003. Abans si que es feia sàtira tant nacional com internacional."
Una de les coses que de ben segur no s'ha pogut documentar és si el carnaval d'Encamp és immortal.
Informa: Rosa Alberch
Imatges: Fernando Montero
Comparteix: