L'Arxiu de Casa Molines permet recrear un capítol de la història d'Andorra que es recollirà en un llibre

www.andorradifusio.ad

Les pressions per aconseguir l'autorització del casino i el clima de violència que es va viure en un capítol de la història d'Andorra van provocar la mort d'un batlle que ara es recollirà en un llibre. El relat està documentat a l'Arxiu de Casa Molines, que avui s'ha obert al públic de manera excepcional dins les Jornades europees del patrimoni.

El 1868 una facció de l'oligarquia encapçala un aixecament contra el Consell General per forçar l'autorització de casinos. Segons l'assessor documentalista Narcís Catells, "el clima de guerra civil que s'instaura entre el Consell i el Bisbe d'Urgell té episodis de violència important que acaben amb la mort d'Antoni Armengol de l'Aldosa de la Massana, que és el batlle francès en aquell moment". Un episodi que "és el motiu d'un llibre que s'està preparant".

Aquesta història està documentada a l'arxiu de Casa Molines, l'elaboració del qual ha estat dirigida per Narcís Castells. 

Més de 7.000 documents que s'han transcrit, digitalitzat i reunit en una base de dades que permeten saber, per exemple, que la reforma no va ser tan lineal com s'explica. Castells indica que el protagonista "té un paper important però és molt més ric el joc polític amb altres protagonistes com l'Antonio Maestre, que és el cap de Casa Molines en aquell moment". 

La família de Casa Molines es remunta a l'any 1000, amb 34 generacions l'origen de la qual es troba en Martín de Molas, un noble de Portugal fugit de la justícia per haver matat els seus vassalls. Montse Cardelús narra com "els portuguesos que van ser expulsats de Portugal es van instal·lar prumer a Anserall i després a Andorra".  Per recrear-ne la història, "vam poder anar a Portugal per seguir el rastre d'aquestes persones amb la sort que hi havia llibres i una tesi doctoral a la Universitat de Coímbra". 

Avui els assistents a l'activitat inclosa dins les Jornades europees del patrimoni han pogut veure alguns dels documents de la família i tenir una altra visió de la història.

Informa: Rosa Alberch   Imatge: Xavi Fajardo

Comparteix:

Juan Diego Flórez: "Els concerts són una coversa amb el públic" Espot explica les converses amb Cierco i Lafoz sobre les amenaces