Mantenir l'activitat comercial de les parròquies és una preocupació dels Comuns que promouen iniciatives per mantenir els seus carrers i avingudes comercials amb activitat. Des de la Cambra de Comerç, s'aconsella anar una mica més enllà i que hi hagi un treball conjunt entre el sector públic i privat.
Persianes baixades, aparadors amb pols i cartells de "es lloga" o "en venda". Aquest és el paisatge del que havien estat fa temps els carrers més concorreguts d'algunes parròquies. Encamp és la parròquia que menys establiments nous han obert durant el 2016. Un creixement net de 1 establiment: van obrir-ne 30 i van tancar 29. El Comú, de moment, no vol fer declaracions mentre no tingui definit un pla de dinamització comercial i pugui anunciar quines iniciatives té plantejades per revertir la situació.
Els Comuns centren part de la promoció del comerç en les bonificacions de l'impost de radicació dels comerços o els descomptes en les taxes. És el cas d'Ordino, on el primer any les botigues i establiments no paguen l'impost de radicació.
A Sant Julià l'ordinació preveu que les empreses que acreditin pèrdues poden demanar una bonificació del 75%, fins a un límit de 1500 euros. A la Massana, fa uns deu anys van dissenyar un pla estratègic, que dóna bons resultats. A banda, facilitats a nivell econòmic, congelació de taxes i tributs, a banda de mantenir una parròquia dinàmica amb l’organització d’esdeveniments.
Igualment, des de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis s'aconsella per una banda l'associacionisme dels comerços per poder proposar iniciatives i per part dels Comuns que acompanyin els emprenedors en els seus projectes.
Canillo i Andorra la Vella són les parròquies amb un augment net més alt d'establiments, amb 19. Arreu del país, 249 establiments es van donar d'alta i 168 van tancar la persiana.
Informa i imatges: Sergi Franch
Locució: Mayte Barrachina