114.000. Aquest és el total de visitants que hi ha hagut en els museus el 2022, una xifra que s'iguala a les de prepandèmia. Més de la meitat corresponen als que depenen del Govern i destaca la Casa de la Vall. Un dels grans reptes és atreure encara més els turistes de proximitat i fidelitzar-los.
La fi de les restriccions per la pandèmia, la recuperació del turisme, un interès creixent dels visitants locals i una progressiva fidelització que es vol potenciar encara més són alguns dels factors que han fet que durant l'any passat els museus tornin a registrar entrades similars a les del 2019.
La cap d'àrea de Museus i Monuments del Govern, Ruth Casabella, assegura que gran part dels clients han sigut turistes "de procedència catalana, espanyola o francesa, d'anglesos no tant". Amb tot, afirma que s'han adonat que estan tenint un gran retorn del públic local "amb aquesta aposta que estem fent cap a activitats com la programació de 'Canya als museus' o 'Nits museus'".
Dels 114.000 visitants, més de 60.000 corresponen als centres que gestiona el Govern. Com és habitual, la Casa de la Vall és el que més destaca, però també s'ha notat un increment a altres punts com ara la Farga Rossell, tot i estar diversos mesos tancada per fer-hi millores. Es preveuen canvis, com ara la transformació del Museu Postal, que durant el 2023 passarà a ser totalment digital i l'espai es convertirà en una sala d'exposicions.
També fa un bon balanç dels primers mesos d'obertura el Bici Lab, que fins a final d'any ha acollit a unes 3.000 persones. Es focalitzen en diferents perfils, com ara els amants del ciclisme i del medi ambient, però volen anar més enllà. Així ho detalla el cap de l'àrea del Bici Lab, Eduard Tarrés. "Ja estem treballant amb totes les agències de viatges del país perquè quan es tornin a engegar les visites amb els tour operadors a Andorra el Bici Lab estigui present com a lloc d'estada i també treballant amb el Ministeri d'Educació".
Des del sector es treballa en nous canals de comunicació perquè els museus siguin encara més visibles i competitius davant altres ofertes de cultura i oci, tenint en compte les dificultats que encara hi ha.
Informa: Laura Cugat
Imatges: Ricard Tenza-Arxiu RTVA
Comparteix: