FEDA ha detectat 484 particulars que no han pagat la factura de la llum els darrers mesos. El desembre passat es va activar un nou protocol amb Afers Socials per comprovar la situació dels usuaris abans de fer qualsevol tall i, per tant, tots aquests impagaments es revisen amb el ministeri.
Després de fer l'anàlisi, s'ha pogut comprovar que 361 casos no estan emparats per Afers Socials i, per tant, FEDA pot aturar el subministrament si no abonen el pagament en un determinat període de temps. La majoria ja ha pagat tot el deute, però encara hi ha una seixantena que el té pendent. També hi ha clients que han decidit pagar de forma fraccionada i una trentena que s'han donat de baixa o que han fet un canvi de nom i no han pagat la factura.
Hi ha 123 casos, però, que estan protegits per Afers Socials a qui no se'ls pot aplicar cap tall. Segons la parapública, solen ser persones o famílies que pateixen algun tipus de vulnerabilitat i que ja reben alguna prestació o, per exemple, formen part del programa de pobresa energètica del Govern.
Fa anys que FEDA treballa amb Afers Socials, però el desembre passat es va formalitzar un nou protocol que té l'objectiu d'incrementar la protecció de les persones i famílies que tenen més dificultats econòmiques.
El nou protocol busca reforçar la coordinació entre FEDA i Afers Socials per emparar les persones més vulnerables en un context marcat per la crisi de l'habitatge i un augment dels problemes per arribar a final de mes.
"Afers Socials ens diu si la persona forma part d'un programa d'ajuts o no i si podem tallar o no la llum. En cas de poder-la tallar, li tornem a enviar un correu electrònic i l'avisem. Si acaba no pagant, li tallem la llum."
Albert Moles, director general de FEDA
El vincle amb el ministeri és bidireccional perquè a vegades és la parapública qui avisa d'una situació de pobresa energètica.
"Si Afers Socials ens diu que la persona en qüestió no està afectada, però ella ens diu que té un problema i no pot pagar, nosaltres la redirigim a Afers Socials. En cap cas tallem a la primera i sense parlar amb la gent. Tampoc fem talls de llum ni els divendres ni els caps de setmana per evitar, per exemple, que arribis a casa el divendres i no tinguis llum fins dilluns."
Albert Moles, director general de FEDA
Moles també recorda que la institució té una tarifa social que ara mateix beneficia unes 800 persones.
Aquest protocol no s'aplica si l'impagament prové d'una empresa. En aquest cas, segueix havent-hi un protocol d'avisos i un mes de diàleg, però si no obtenen resposta, tallen el subministrament.
FEDA subratlla que un cop s'efectua l'ingrés, el client, sigui particular o empresa, recupera el servei en poques hores. Un ingrés necessari també per la institució per evitar perdre múscul econòmic en factures no abonades.
Informa: Laura Cugat
Imatges: David Moreno
Comparteix: