Els avenços tecnològics no sempre són beneficiosos per a tothom ni tenen en compte totes les necessitats. N'és una mostra la implantació de les TPV digitals per fer pagaments amb targeta. Una eina innovadora que, per contra, comporta dificultats per a les persones amb problemes visuals, perquè no tenen els relleus que es necessiten per introduir els codis personals. Un fet que, segons el col·lectiu afectat, els resta autonomia i drets. Des d'Andorran Banking constaten que ben aviat s'implementarà una solució al respecte.
Una acció quotidiana com anar a la farmàcia pot suposar un greu obstacle per a persones amb dificultats de visió en el cas que vulguin pagar amb targeta i l'establiment només tingui les noves TPV.
La principal problemàtica rau en el tipus de pantalla que tenen les TPV digitals, totalment planes. Les TPV anteriors, que tenen un puntet al número 5 que serveix d'orientació i altres elements amb relleu, permeten saber a on estan distribuïts els números i també de quines tecles es tracten.
Però quins són els obstacles que suposen aquests nous aparells?
La vicepresidenta l'Associació de persones amb discapacitat visual i auditiva d'Andorra, Esther Fernández, explica que no pot fer servir el tacte per "intentar identificar els números per poder introduir la contrasenya. Per tant, no puc ho fer servir".
L'Esther Fernández pateix una important discapacitat visual i prefereix fer pagaments amb targeta perquè li costa molt distingir els bitllets. En aquest cas, ha de comunicar el seu número secret a una persona de confiança, fet que vulnera la seva privacitat. A més a més, afegeix que no sempre pot anar acompanyada.
La portaveu de l'Associació de persones amb discapacitat visual i auditiva d'Andorra, Maria Estefania Morales, constata que "estem en una societat en la qual la era digital està molt bé però aquest cas no ajuda a tenir la independència que tots voldríem" i subratlla que aquesta problemàtica pot afectar a altres col·lectius, com ara la gent gran.
Fernández remarca que "tenim una vida complicada amb dificultats i aïllament i no pensen amb nosaltres".
Des de l'entitat han enviat una carta a l'associació de bancs per fer-los conèixer la situació i buscar solucions, com ara connectar a la TPV un teclat amb relleus o saber a on estan els números a través d'auriculars. Fonts properes indiquen que aquesta metodologia també s'estaria començant a aplicar als caixers automàtics.
Una reivindicació que té el suport d'altres entitats, com Amida i la Federació andorrana d'associacions de persones amb discapacitat. Des de la comissió d'Accessibilitat, adscrita al ministeri de Territori i Habitatge, també s'han posat en contacte amb Andorran Banking per fer arribar aquesta problemàtica.
Per la seva banda, Andorran Banking ha demanat una solució urgent al proveïdor dels dispositius, que ha respost que sí que existeix un sistema que indica a l'usuari la distribució de les tecles al tocar la pantalla. L'associació està a l'espera de saber quan es podria implementar, ressaltant que Andorra és un dels primers països a fer aquest traspàs a les noves terminals de pagament.
Informa: Laura Cugat
Imatges: Ricard Tenza - Arxiu RTVA
Comparteix: