El servei de Política Lingüística rep entre 20 i 30 queixes anuals per incompliment de la llei de l'ordenació de l'ús de la llengua oficial. Un dels objectius de la nova campanya és informar sobre la normativa i assegurar que es compleix degudament.
Enguany, el servei de Política Lingüística no està tramitant cap queixa per usos incorrectes del català, mentre que l'any passat se'n van comptabilitzar 28.
En els últims anys el nombre ha anat creixent, però en cap cas s'ha arribat a posar una sanció. Els motius, segons apunta la cap, Marta Pujol, són diversos: "Normalment són per usos lingüístics irregulars en la publicitat de les empreses, en la documentació, a vegades, en els tiquets de caixa, que es comprova que no són en català, en l'atenció al públic i en la restauració, en les cartes o els menús".
Les queixes es poden lliurar presencialment, per telèfon o a través d'un formulari en línia. El pas següent per part del servei és fer una inspecció: els tècnics es desplacen a l'empresa objecte de denúncia per informar sobre l'article que estarien infringint. Es dona un temps de marge per fer la correcció, que solen ser quinze dies. Després de fer una segona inspecció, si cal es dona una altra oportunitat.
Pujol argumenta que "la voluntat és arreglar-ho" perquè "no és evidentment sancionar directament per l'incompliment". "És informar sobretot perquè a vegades hi ha empreses que coneixen la legislació sobre la llengua oficial".
Malgrat que el reglament no fa referència a les xarxes socials i pàgines web, el protocol s'aplicaria seguint la mateixa línia.
Informa: Laura Cugat
Imatges: Vicente Bellot
Comparteix: