Preocupació de Mobilitat per l'ús elevat del cotxe en trajectes curts

www.andorradifusio.ad

El cotxe particular és la modalitat més habitual per als desplaçaments interns, fins i tot en distàncies curtes. De fet, dobla el percentatge de zones similars en densitat de població. Una xifra que preocupa molt, així com la baixa acceptació del transport públic, ja que tan sols el 10% dels desplaçaments utilitzen aquesta opció.

Andorra dista molt de presentar un equilibri entre els tres sistemes de desplaçaments urbans si es compara amb zones similars de l'entorn, on el transport públic, el transport en automòbil particular i els desplaçaments a peu ocupen un terç cadascú. Aquí el transport públic només acull un 10% dels desplaçaments, a peu es fan el 23% i la xifra de mobilitat amb vehicle propi es dispara fins al 65%.

El pla de Mobilitat per a la vall central, actualment en elaboració, hi hauria d'aportar solucions, tot i que el cap d'àrea de Mobilitat, Jaume Bonell, afegeix que caldria treballar en la conscienciació dels ciutadans per "canviar aquesta tendència", que actualment "forma part de la nostra cultura".

La vall central acull una gran part dels desplaçaments interns. Des del comú de la capital s'ha posat en marxa el projecte Metrominut, similar al de ciutadans com Florència o Tolosa, per promoure els desplaçaments a peu en trajectes curts. Una bona iniciativa, que caldrà completar amb altres, com redissenyar el model de transport públic. Bonell aposta per un model "diferent al que coneixem i que haurà de circular per carrils específics".

Iniciatives com la d'Andorra la Vella han demostrat ser eficients. Per exemple a ciutats com Pontevedra la iniciativa ha permès reduir en un 30% la circulació de vehicles en les zones on s´ha aplicat el projecte.

Informa: Joan A. Sarmiento

Comparteix:

Sant Julià ungeix els malalts per Setmana Santa Liberals i PS d'Escaldes qüestionen els informes sobre la ubicació de l'heliport