Les discapacitats físiques són les més fàcils de reconèixer pels joves en edat escolar. Ara un projecte de la Fundació Privada Nostra Senyora de Meritxell a l'escola andorrana de segona ensenyança d'Ordino vol ampliar el coneixement de la diversitat funcional perquè cap alumne quedi aïllat.
La Maria Garcia i l'Elisa Bonvilà són les responsables del projecte i treballen fent suport a alumnes amb diversitat funcional a l'escola però aquest dilluns han iniciat unes sessions per posar els alumnes en situació per entendre que no totes les discapacitats són físiques ni evidents a la vista i que sovint provoquen aïllament social, aspecte en el que fan èmfasi les expertes. I és que segons Garcia, "la discapacitat que coneixen és la visible, com les cadires de rodes o les persones amb ceguesa, però no saben què és un TEA (trastorn de l'espectre autista) o els ossos de vidre".
La cap d'estudis de l'escola andorrana de segona ensenyança d'Ordino, Mercè Riu, explica que abans treballaven la inclusió amb els grups classe on hi havia un alumne amb dificultats de qualsevol tipus o amb alguna discapacitat, i ara tractem totes les diversitats amb tots els grups de primer preparant activitats, jocs de rol i fent que sigui molt més significatiu i vivencial".
Llegir textos amb lletres parcials els fa veure que hi ha gent que es pot frustrar, que el refredat es pot manifestar a través de diversos símptomes els fa entendre que hi ha múltiples manifestacions d'una discapacitat. El mateix passa amb els famosos. Veure que alguns tenen trastorns o malalties rares els fa veure que res és impossible. El missatge és "mira al teu voltant i deixa de mirar-te a tu mateix", diu Garcia, conscient que "en l'adolescència costa una mica".
El projecte Invisibles fem-los visibles, de la Fundació Privada Nostra Senyora de Meritxell, ha començat amb els alumnes de primer i s'ampliarà al segon curs de segona ensenyança.
Informa: Rosa Alberch
Imatges: Sergi Linares
Comparteix: