L'Institut Andorrà de les Dones ha detectat una vuitantena d'anuncis i publicacions als mitjans de comunicació amb llenguatge no inclusiu o sexista. Tots, el darrer trimestre del 2023. Durant l'any també va resoldre 5 denúncies per discriminació per raó gènere en l'àmbit de la comunicació.
La publicitat segueix utilitzant sense escrúpols la imatge de la dona com un objecte sexual per atreure el públic i vendre. Durant el 2023 es van denunciar tres publicacions per sexisme, a les quals se'n sumen dues per promocionar esdeveniments públics sense cap dona.
L'Institut Andorrà de les Dones en fa seguiment. La presidenta de l'entitat, Montserrat Ronchera, assenyala quina és la seva tasca: "Nosaltres fem un paper de mediadores perquè la llei ens demana que fem el control i seguiment i que proposem protocols per millorar les coses, però des de l'IAD no tenim capacitat sancionadora".
Malgrat això, celebra que ara per ara "hem tingut molta sort que tots els casos de 2023 i 2024 que se'ns han presentat els hem resolt favorablement. Els hem ensenyat que no era la via i ho hem reconduït".
Des de l'Institut aposten per continuar les formacions als professionals de la comunicació. I és que tan sols en el darrer trimestre de l'any passat els mitjans nacionals van publicar 41 anuncis i 37 publicacions amb llenguatge no inclusiu o discriminatori envers les dones. L'IAD també reconeix que n'hi ha a les joguines. "Abans de Nadal van ser tots els catàlegs de joguines per a infants. Encara hi ha una discriminació, ja que s'ofereix unes joguines als nens que corresponen als estereotips masculins, com els camions o els Lego, i les cuinetes i les nines són per a les nenes. Això sembla impossible, però ha passat a finals d'aquest 2023".
Prop de la meitat dels anuncis són discriminatoris perquè atribueixen feines, càrrecs o professions a un gènere concret. Un 30% per utilitzar formes genèriques per parlar de col·lectius sense segregar la informació per gènere. I un 13 per caure en estereotips de gènere. També se n'han detectat per cosificar i invisibilitzar les dones.
Informa: Judith Sáez
Imatges: Albert Refart - Èric Mompel
Comparteix: