Treure els vehicles dels nuclis urbans, adequar l'espai per als vianants i afavorir la implantació de terrasses. Fa uns anys que els comuns treballen en un nou model urbanístic per a les parròquies, amb tots els inconvenients que implica gestionar un espai compartit per tothom.
És un fet que els carrers són espai de retrobament, d'intercanvi i de convivència. La conversió en zones per a vianants dels carrers principals és una constant en els darrers anys, com per exemple a l'avinguda Meritxell, al centre del poble d'Ordino o a Encamp, on la reforma de les avingudes ha fet que la circulació de vehicles perdi importància en pro d'afavorir la convivència entre la població.
L'arquitecte Miquel Mercè creu que "l'espai públic ha de servir per a l'intercanvi social, per retrobar-se amb la gent, i com més seguretat i més facilitat hi hagi per a aquesta activitat de l'ésser humà i del vianant, millor". "D'aquí a treure's al 100% i que sigui completament per a vianants... s'ha de veure cas per cas com es pot gestionar", matisa però.
El confinament ha fet que sortir al carrer adquireixi més valor. Moments que podem gaudir en terrasses que, de manera descontrolada, poden arribar a envair una gran part d'aquest espai dedicat a les persones. És per això que Andorra la Vella ha reprès l'estudi de les concessions de terrasses a l'avinguda Meritxell, iniciat al juliol i aturat per l'avenç de la crisi sanitària. La cònsol major, Conxita Marsol, creu que la pandèmia pot haver canviat "algunes coses que també haurem de reflexionar".
Vehicles particulars o de transport de mercaderies, turistes, persones residents i establiments de restauració, són molts els que fan vida als carrers i tots han de trobar el seu espai.
Informa: Judith Sáez-Tatiana Navarro
Imatge: Pere Besolí
Comparteix: