Andorra té un problema amb l'habitatge. Negar-ho seria no conèixer la realitat d'una part important de la població. Però paral·lelament estan creixent al país promocions de luxe, amb pisos i xalets d'alt standing. La demanda existeix, amb compradors tant de fora com de casa.
A qui no li agradaria despertar-se cada matí en una habitació amb vistes com aquestes? I gaudir d'un jacuzzi i una sauna privada a la planta baixa? O oblidar-se de les escales i utilitzar l'ascensor per anar del menjador al dormitori?
Aquestes són les comoditats que ofereix un xalet de luxe a la urbanització Can Diumenge d'Escaldes-Engordany. El preu està a disposició de poques butxaques. Tot i això cada vegada més els habitatges d'alt standing estan guanyant terreny. El director d'Engel&Völkers Andorra , Thomas Kampfraat, explica que "des del confinament de l'any passat a causa de la Covid-19 vam notar un augment important de la demanda tant en l'àmbit local com en l'internacional". Ho atribueix a què "la gent s'ha adonat que l'espai de casa és important i necessites viure en un lloc on et sents a gust".
El Clot d'Emprivat d'Escaldes-Engordany s'ha convertit en el rovell de l'ou de les promocions residencials de luxe. Les torres projectades canviaran l'sky line de la parròquia quan estiguin acabades a partir de l'any vinent. El director adjunt de Molines Patrimonis, Pascual Gràcia, declara que quan van veure la possibilitat d'edificar en aquest nou format els va semblar "una oportunitat per aprofitar aquesta singularitat i desenvolupar un projecte únic per les característiques i l'ubicació que té". Amb aquest objectiu van creure que "el producte més adequat era el residencial d'alt standing".
Qui compra aquests pisos de luxe? Molts són clients estrangers, siguin o no youtubers, atrets per la bonança fiscal i per altres punts forts d'Andorra com la natura, l'educació o la seguretat. Però n'hi ha molts que són del país. Gràcia assegura que a les torres d'Escaldes-Engordany no tenen "cap comprador que sigui youtuber", tot i que estarien "encantats de tenir-ne". El perfil més destacat "és el resident a Andorra de tota la vida", afirma.
Tot i la proliferació d'aquestes promocions, de demanda no en falta. Segons el president del Col·legi d'Agents i Gestors Immobiliaris d'Andorra, Jordi Galobardas, "els promotors asseguren que s'han venut amb molta quantitat", una afirmació que, diu, "no es podrà constatar fins que estiguin acabats i passin per notaria".
No es pot amagar que algunes promocions han rebut crítiques perquè hi ha qui considera que s'allunyen de la idiosincràsia del país. El cert, però, és que aquesta és la realitat d'una Andorra que mira cap al futur.
Informa: Sergi Cano-Rosa Alberch
Imatges: A.Teixidó-K. Ribeiro
Comparteix: