Reportatge: Les discriminacions silenciades que pateix el col·lectiu LGTBIQ+ i l'educació com a via per combatre-les

www.andorradifusio.ad

Tot i la creixent sensibilització, les discriminacions i els prejudicis cap al col·lectiu LGTBIQ+ són constants i molt presents. Així ho denuncia Diversand, que reivindica més prevenció a les escoles, on també es dona aquesta problemàtica. Coincidint amb el dia contra la LGTBI-fòbia, coneixerem les propostes d'un centre de Canillo que s'han convertit en un full de ruta per a la resta dels centres del país. 

Insults, comentaris, mirades. Discriminacions silenciades que pateix constantment el col·lectiu LGTBIQ+. La presidenta de Diversand, Rocío Soler, lamenta que "estan tan normalitzades que ni tan sols es denuncien". Per això, reclamen empoderar més les víctimes perquè ho facin i, en paral·lel, educar en diversitat. 

La Sílvia ho té clar i des de la comissió d'igualtat de l'escola andorrana de Canillo i amb el suport de Diversand han organitzat diversos tallers. Els primers van ser l'any passat a tercer cicle i maternal, però aquesta vegada els han ampliat a més alumnes. A banda de presentar-los a els referents d'igualtat dels altres centres, Educació els ha comunicat que també farien difusió als tres sistemes educatius perquè puguin servir d'inspiració. 

"La base és que des de ben petits i petites es treballi l'educació en valors. Tots tenim dret a expressar-nos, estimar a qui vulguem i a ser com vulguem. Ho hem enfocat d'aquesta manera per pal·liar les situacions que a vegades veiem d'assetjament o problemes de salut mental, com les depressions."
Sílvia Dias, mestra de maternal i francès a l'escola andorrana de Canillo

Tots els alumnes de l'escola tenen un repte: preparar una peça amb pasta de sal per crear una escultura. Cadascun dels alumnes de tercer cicle ens ha exposat que escultura representa la diversitat que existeix. "No tots som iguals i ens hem de respectar".

Precisament "tots som diferents, respectem-nos" és la frase que han escollit alguns alumnes de primer cicle per explicar què és la diversitat, que després han il·lustrat en un mural. Ens deixen un altre missatge: "La diversitat és divertida, sempre suma". Tres dels alumnes apunten la importància de ser positius els uns amb els altres "perquè ens estimem tots".

I als més petits se'ls explica el conte 'No em dic Pol, em dic Sarai', que té una nena trans de protagonista. Al darrere de tot plegat també hi ha el que s'anomena "pedagogia queer".

"És difícil ser diferent per la qüestió que sigui, ja no només per ser del col·lectiu. I precisament la pedagogia queer reivindica que això és una riquesa i que tots som diferents. Reivindicar la diversitat és el que ens pot generar la igualtat."
Rocío Soler, presidenta de Diversand

Entre les diferents reivindicacions, Diversand vol demanar al nou executiu que s'incloguin més referents LGTBIQ+ en l'ensenyament. 

Informa: Laura Cugat
Imatges: Andreij Cristancho-David Moreno

Comparteix:

L'avortament, l'equilibri entre la despesa en habitatge i les finances públiques, alguns dels reptes del nou executiu Andorra avança lleugerament en drets del col·lectiu LGTBIQ+ amb molts reptes encara pendents