Reportatge: Les limitacions de la compra en línia a Andorra

www.andorradifusio.ad

A Andorra, només dues grans superfícies permeten fer la compra a través d'internet, pel que fa a l'alimentació. El motiu, segons la Federació d'Associacions de Comerciants (FACA), és que no és rendible. Amb el mercat nacional no n'hi ha prou i el sector es troba amb problemes a l'hora de fer els tràmits a la duana per exportar els productes.

El nombre de persones que decideix fer la compra a través de la xarxa és en creixement a Europa. A Andorra, en canvi, segons la FACA, només dues superfícies, pel que fa a l'alimentació, ofereixen aquest servei. A més, es troben que no és rendible, ja que exportar no surt a compte a causa del cost econòmic que suposen els tràmits duaners.

El vicepresident de la FACA, Antoni Miralles, assegura que "no hi ha mercat", fet que considera "un problema molt greu perquè el comerç electrònic, a Andorra, només es pot desenvolupar al mercat interior". Segons l'Eurostat, a Europa, el 9% dels ciutadans fa la compra per internet. Destaca el cas del Regne Unit, amb un 20%. A Andorra, els dos supermercats que disposen d'aquesta opció presenten percentatges, d'una banda, del 5%, i de l'altra, en línia amb la mitjana europea. Amb tot, el volum de persones que fa us d'aquest servei ha augmentat. El responsable de màrqueting de Centre Comercial Andorrà, Dani Martínez, afirma que, "els últims quatre anys, els números demostren que el creixement d'un any respecte a un altre és a partir d'un 10%" .

Això suposa que, en els darrers quatre anys, el volum ha crescut un 40%, en detriment de la compra tradicional. A més, qui fa la compra per internet gasta més. Martínez indica com "són cistelles de compra molt més altes en productes i en preu mitjà", un volum que xifra en "cinc vegades superior al tiquet que es fa a la botiga".

Productes com ara llet, aigua o cafè són els més habituals i des del sector vaticinen que, tot i que Andorra estigui més endarrerida en aquest àmbit, la compra en línia anirà a més. Almenys, així ho pensa Miralles, ja que internet facilita la compra si ja es té clar el tipus de producte i la marca que es vol. Ara bé, això si el país s'obre a mercats nous.

El vicepresident de la FACA és taxatiu i creu que mentre la relació amb els països veïns no canviï i es facilitin els tràmits a la duana, "mai no podrem ser competitius".

Informa: Anna Lladó     Imatge: Lluís Calvo

Comparteix:

Concurs públic pels treballs tècnics de la central de cogeneració de la Comella Una exposició recull els 50 anys de l'esbart Laurèdia