La situació digital del teixit empresarial del país té marge de millora. El Programa de Transformació Digital es va iniciar el setembre de 2022 amb l'objectiu d'ajudar a totes aquelles empreses, especialment les petites, que es troben amb dificultats de fer aquest pas. Actualment, n'hi ha més d'un centenar que estan en la fase de diagnòstic i unes 25 a qui ja s'està fent un acompanyament.
Aquesta consultoria creada el 2010 dona servei a unes 400 empreses. La majoria són nouvingudes i les assessoren en tots aquells passos necessaris per instal·lar-se al país. Molts tràmits repetitius que, en més d'un cas, pot fer una màquina. D'aquí que hagin apostat per robotitzar-ne alguns. Un dels cofundadors, Josep Garcia, esmenta que a partir d'ara les 400 declaracions de l'IGI "les farà un robot". Això sí, matisa que serà un cop "ens han fet la consultoria, ens han estudiat què fem i què deixem de fer i això, com que és totalment repetitiu, quan nosaltres validem que un dels clients ja està acabat i revisat, el robot agafarà aquell client, traurà la informació i farà les declaracions".
No és l'únic tràmit que podran robotitzar. També ho podran fer amb l'impost de societats o a l'hora de baixar rebuts en PDF del web del banc. En què els ajudarà? Garcia comenta que els permetrà "estalviar temps i a ser més eficients". A més, assegura que els pot ajudar a "estalviar errors".
Aquestes dues germanes van agafar les regnes de la petita empresa familiar i van començar amb l'exportació de begudes espirituoses. A poc a poc es van convertir en especialistes del sector i, fins i tot, de marques privades per a alguns clients. Això les va portar a crear el seu propi producte. Una de les fundadores, Tània Bages, explica que "necessitaven un 'push' que ens donés digitalment això, perquè no érem conegudes dins del món digital i hi havia una carència que necessitàvem reforçar".
Des del Programa de Transformació Digital les han ajudat a millorar molts aspectes en un procés que consta de tres fases: una diagnosi de la situació de l'empresa en l'àmbit digital, un assessorament per planificar els canvis, que inclou subvencions, i finalment la implantació de les solucions. Ainhoa Bages confia en el fet que això els permetrà "impulsar la nostra web i fer una presentació molt més adequada" de la seva gamma de productes. També disposen d'una organització millor gràcies als "programes de facturació i CRM, on nosaltres podem tenir-los més visualitzats. Abans sí que ho teníem organitzat, però era bastant més rudimentari".
Garcia constata que els han ajudat en "temes de control intern, temes de comunicació interna. Per exemple, fer servir eines com Teems que ajuden a ser més eficients".A les petites empreses, que és el perfil majoritari al país, programes com aquest són una embranzida per no quedar-se enrere. L'Ainhoa creu que amb els "timings" actuals "necessites estar al mateix nivell d'empreses amb què vols treballar". Per això, has de tenir una manera de fer factures "amb el llenguatge internacional".
Garcia manifesta que la WEB és l'element clau. "Penso que ara el 90% dels clients que m'entren ho fan a través de la WEB, dels formularis de la WEB. Són coses que ens han ajudat a promocionar i a millorar i a ser més eficients".
Un pas, doncs, per afrontar els reptes que planteja el paradigma de la quarta revolució industrial. Tots tres entenen que el canvi és necessari. "La gent del nostre entorn, que al final són amb els que et suportes per veure com funcionarà, és que ens ho diuen: quin canvi no!", afirma Bages. Per la seva banda, Garcia percep una certa por, "perquè al final acabarem automatitzant la meva feina i no sé quin serà el meu valor afegit, però la veritat és que de moment el que fa és fer-nos la vida més fàcil".
Informa: Laura Massegú
Imatges: Pere Besolí
Locució: Sílvia Mestre
Comparteix: