El teletreball ha estat la solució de moltes empreses per mantenir l'activitat i respectar les mesures sanitàries durant el confinament. Els experts, però, expliquen que el que s'ha dut a terme aquests dies no és el teletreball habitual, ja que, en molts casos, no s'ha aconseguit conciliar la vida laboral amb la familiar. També consideren que cal aprofitar la situació i regular aquesta forma de treball perquè s'estengui més enllà de la crisi sanitària.
Fins que va arribar la pandèmia, el teletreball no estava ni de bon tros generalitzat a Andorra. Només el 3% dels ocupats treballava des de casa. Ara, amb la crisi sanitària, aquesta organització laboral, que ha arribat de manera sobtada, és una realitat en moltes empreses. En molts casos el teletreball ha estat la solució per mantenir l'activitat i, a la vegada, seguir les recomanacions sanitàries, segons expliquen la directora de Generali Assegurances Andorra, Cristina Serra i el director general de Fimarge, Josep Palomera.
Amb la majoria de treballadors a casa, les oficines mostraven un aspecte molt diferent de l'habitual. Els experts, però, neguen que el teletreball que moltes persones practiquen actualment és el que es portaria a terme en condicions normals. En molts casos és difícil concentrar-se i establir una rutina. L'economista, Esther Gil, assenyala que "en cap moment està sent un teletreball, sinó un treballa com puguis", ja que "moltes empreses no estan adaptades a aquesta forma de treballar o ho han fet d'avuí per demà com han pogut". A més, Gil afegeix que "estem treballant a casa però no estem sols, tenim nens amb nosaltres".
El teletreball hauria de contribuir a la reducció del temps emprat per desplaçar-se i fomentar la productivitat i la conciliació de la vida familiar i laboral. Tot i això, també existeixen inconvenients. La comunicació amb l'equip de treball, per exemple, perd molta qualitat i s'han de trobar eines per gestionar-la. En aquest sentit, el mediador, Ramon Tena, indica que amb la comunicació per correu electrònic, per telèfon o per videoconferència contribueix al fet que hi hagi una pèrdua d'informació. Això contribueix, segons comenta, a l'aparició de malentesos, ja que "tot allò de comunicació que perdem ho omplim de percepcions".
Sembla que el teletreball ha arribat per quedar-se en alguns sectors. Aquelles empreses que s'oposaven a aquesta forma de treballar, potser es plantegen mantenir-la més enllà de possibles futures crisis. Però, quins han de ser els horaris? Quin espai ha de tenir el treballador? Els dispositius els ha de cedir l'empresa? Els experts consideren que cal aprofitar la situació i començar a regular el teletreball perquè pugui convertir-se en la nova normalitat.
Informa: Oliver Jaén
Imatge: Txema Galilea-Xabier Moreira
Comparteix: