El valor de les pintores

www.andorradifusio.ad

Els pinzells de molts artistes han immortalitzat la bellesa de les dones, però també la seva dedicació al treball i la seva evolució social. Mentre, les pintores sovint han quedat soterrades i, fins i tot, en alguns casos han estat suplantades. Tanmateix la gran tasca en el món de l'art, la del mecenatge i mediació l'han exercit elles, com és el cas de la baronessa Thyssen Bornemisza.

Les dones han estat moltes vegades les grans protagonistes i objectiu dels pinzells d'artistes, pintors que han captat no només la seva bellesa sinó també el seu dia a dia. Dones que capten la llum mentre ballen per professió com les que pinta Joan Cardona o Manuel Benedito. Laureà Barrau és confident d'unes cosidores eivissenques. Dones treballadores i també mares. Joan Llimona les pinta fent la bugada al riu i Joan Pinós en un camp de blat sarraí als peus del Puigsacalm. Pruna  mostra la part més lúdica amb una escena d'esquí i una autora, sí, Maria Girona ens ensenya com gaudeixen a la platja, això sí, pendents dels infants que són a l'aigua.

Són poques les que firmen quadres i en queden menys que vetllin per elles. Al llarg de la història hem conegut grans noms de mecenes i mediadores com han estat Maria d'Hongria, Isabel la Catòlica o Maria Isabel de Bragança avui dia hem de parlar d'altres com la baronessa Carmen Thyssen-Bornemisza propietària d'una col·lecció on les dones també firmen. En la seva col·lecció podem trobar "artistes de renom internacional com Georgia O'Keefe, Berta Morisot, Natalia Goncharova, Varbara Stepanova, Maria Blanchart", explica la comissària de l'exposició Sons MCTA, Pilar Giró.

Com en el mon de l'art en la pintura ha costat que es reconegui el talent de la dona i que es cotitzi. Potser per això en un moment donat algú va pensar que la marina de Jeanna Bauck es vendria millor amb nom d'home. Quan el quadre entra a l'exposició i es descobreix l'autora, es deixen les dues firmes per recordar que un dia va ser suplantada. 

"Surt a subhasta al 2014 i al 2015 no se sap perquè algú li canvia el nom. S'encarrega un estudi de l'obra. En aquell moment no es disposava de raigs ultraviolats i no es veu la firma de Jeanna Bauck que està molt ben tapada però com que es té evidència que l'obra és molt probablement de Bauck es fa un aixecament de pintura a la zona on havia de ser la firma."
Pilar Giró, comissària de l'exposició Sons MCTA

Són molts els discursos d'una exposició com la que ens planteja SONS. 

Informa: Rosa Alberch
Imatges: Fernando Montero

Comparteix:

Grup de treball entre comuns i Govern per fer front a la sequera L'afer judicial de Montaner no està tancat tot i la retirada de la querella de Costa