Per què no es ven el cotxe elèctric?

www.andorradifusio.ad

El canvi climàtic està obligant a fer un canvi de costums. No només a l'hora de consumir, sinó també a l'hora de moure's. I en aquest aspecte, el cotxe elèctric s'erigeix com a solució de futur.

Però quina és la situació ara mateix? Hem recopilat les dades de matriculacions de vehicles dels últims cinc anys i es pot veure com l'elèctric 100% continua sent minoritari. El 2018 se'n van vendre 110 i el 2022, poc més de 270 vehicles. Un creixement ínfim del 3% que contrasta amb l'híbrid, que es posiciona com l'alternativa realista. Aquest ha crescut fins al 15% de les matriculacions l'any passat. 

El dubte és per què l'elèctric, que té ajudes importants com el pla Engega, no es ven i l'híbrid, que està molt menys subvencionat, sí que és una opció real?

Una de les respostes ens la dona Carles Porté, del concessionari Seuwagen. "L'oferta de vehicles 100% elèctric encara és molt minsa respecte a la de combustió".

La responsable del Garatge Nogreda, Toñi Martín, detalla que "la classe mitjana és molt difícil que es decideixi per un cotxe elèctric". I explica els motius. "Primer pel preu que té i segon perquè l'autonomia ens fa pensar a on podem endollar-lo". Per últim, la responsable de Becier, Natalia Garcia, esmenta que s'ha de tenir en compte "quin cost té i quin és el preu del seu lloguer. L'híbrid serveix de transició". Amb tot, Porté considera que "a la que s'equipari 50 a 50 es vendrà tant una cosa com l'altra".

Així doncs, podem veure que els principals motius per no comprar-los són l'autonomia, que va dels 200 als 600 km, la xarxa de carregadors i el preu que s'enlaira per sobre dels 10.000 euros per vehicle.

Aquesta és la valoració dels compradors, però què diu l'executiu?

L'objectiu a llarg termini és reduir dràsticament les emissions de CO2. I com fer-ho? Bonificant els vehicles menys contaminants. El pla Engega existeix des de fa anys i, segons tots els concessionaris, funciona com a atractiu de compra. Tot i això, el Govern té clar que cal fer-hi una volta més en el futur. El director de l'oficina de l'energia i el canvi climàtic, Carles Miquel, constata que l'objectiu és arribar al 2050 "amb una reducció prevista del 50% de les emissions". A més, compara que la situació dels vehicles elèctrics és semblant a la de les plaques fotovoltaiques. "A l'inici era molt residual, però cada any ens hem anat adonant que hem anat creixent de manera exponencial".

El director d'Empresa i Transport, Josep Lluís Pujol, apunta que han de "treballar amb calma durant tot el 2023 un nou plantejament de cap a on hem d'enfocar el pla Engega de cara al 2024. Obrir molt més l'espectre de vehicles que puguin accedir a l'ajuda".

En resum, queda molta feina per fer, però tot apunta que l'elèctric serà l'única alternativa d'aquí no gaires anys. Si es compara amb l'exterior, es pot veure com el percentatge a Espanya és menor (3,75%) i que a França, el poder adquisitiu i la conscienciació fa que l'elèctric s'emportés l'any passat part del pastís (13,3%). 

Informa: Òscar Serrano
Imatges: Eric Escabias - Kevin Ribeiro

Comparteix:

La CEA creu que les modificacions en les quotes permetran als temporers entrar abans a la quota general L'exposició 'Khroma' al Museu Carmen Thyssen s'obre al públic aquest divendres