Les darreres setmanes s'ha parlat molt de què és la intel·ligència artificial. Se n'han fet xerrades, taules rodones i debats. S'ha posat sobre la taula els beneficis i els perills que pot comportar. Però, què és la IA?
Per respondre aquesta pregunta, hem demanat ajuda a una de les intel·ligències més conegudes com és el ChatGPT. Aquesta eina ens diu que és una tecnologia que permet als ordinadors aprendre i prendre decisions similars a les dels éssers humans. El que fa és recollir dades de totes les cerques que s'han fet al món i donar respostes semblants a les que podríem donar nosaltres.
S'han vist des de principi d'any centenars i milers de notícies. Des que Europa vol regular aquest tipus d'eina fins que centenars d'experts escriuen una carta conjunta demanant que s'aturi el seu progrés perquè pot arribar a superar la intel·ligència humana i generar una catàstrofe a escala mundial.
Tot depèn de quin ús s'hi doni, però sí que és cert que obre la porta a alguns riscos. Per exemple, la protecció de dades. La IA incompleix la llei andorrana i europea perquè no demana acceptar cap terme. A més, no permet editar la informació i es pot donar el cas que doni informació falsa.
No hi ha una edat mínima per fer servir l'eina i és relativament senzill demanar sobre activitats delictives. En aquests casos, qui té la responsabilitat? Els experts asseguren que és un tema que cal tractar. I després, les fake news. És molt senzill crear notícies falses que semblin verídiques amb la intel·ligència artificial.
I posem un exemple: una imatge d'un gran incendi a Andorra la Vella. A simple vista, si s'observa per les xarxes socials, ens podem arribar a creure que és veritat, però no, està feta amb IA i ho podem veure perquè encara té alguns errors, com els edificis, que no es corresponen a la construcció típica del país.
Per altra banda, els beneficis. No tot són coses negatives i és que si s'implementa bé, es pot veure com ens pot ajudar a automatitzar processos com ara l'enviament de correus electrònics. També en l'educació. Pot facilitar l'aprenentatge a aquells alumnes que tenen dificultats reduint la complexitat del text. I en l'àmbit de la salut que, ja se'n parla, pot ajudar a detectar abans algunes malalties com el càncer.
Encara és una tecnologia molt nova que té molt camí per recórrer. Tots els experts coincideixen que és el futur, però que primer cal veure quins són els límits i quines són les funcionalitats més atractives per a la societat.
Informa: Òscar Serrano
Comparteix: