L'Associació de Celíacs (ACEA) assegura que hi ha establiments que informen a internet que tenen preparacions sense gluten, però de facto només són dos els que tenen un certificat que ho garanteixi. Ampliar els locals acreditats és un dels objectius de l'entitat, un fet que consideren que dona valor afegit a la població i al turisme. Entre els negocis que han demanat informació hi ha Naturland.
Menjar a fora amb la seguretat de no patir contaminacions encreuades i amb una bona relació qualitat-preu és un escenari complicat per a molts celíacs.
L'associació que representa el col·lectiu rep algunes demandes a la setmana de clients que busquen restaurants però al Principat només n'hi ha dos que certifiquin ser aptes. L'entitat vol potenciar la sensibilització i fer créixer l'oferta. Ingrid Forell és la responsable del projecte de restauració de l'associació i assegura que hi ha molta oferta a internet indicant que s'ofereixen àpats sense gluten, però alerta que "sense garanties". "Una persona celíaca pot anar-hi pensant que ho fan bé i es pot contaminar". Remarca que "no és ni una moda, ni una dieta, ni es fa per gust. La celiaquia és una malaltia".
El pas clau per obtenir el segell és la revisió que fan empreses de seguretat alimentària des de la compra dels ingredients fins al servei a taula.
La fase d'elaboració dels plats és la més delicada. "No és com una fàbrica que atura la producció per fer-ne una sense gluten sinó que s'ha de compaginar amb la resta d'elaboracions", diu la tècnica d'higiene i seguretat alimentària d'Altimir-Ambitècnia, Eulàlia Velázquez. Per aquest motiu, afegeix, "aquest és el punt més conflictiu amb les presses i si el personal no té molt clar on, com i qui ho ha de fer".
Un dels punts amb risc a una cuina és el saler. Si està al descobert una persona pot tenir les mans contaminades i a l'hora d'agafar la sal, contaminar també el producte. Una de les solucions és tenir-lo dins un embàs.
Naturland és una de les companyies que ha demanat informació. En aquests moments ja disposa de dos espais únicament per cuinar sense gluten i vol ampliar-ho. El director de restauració, Ezequiel Goldschmidt, també és celíac i explica que l'objectiu és "oferir espais on el client pugui estar tranquil que no hi ha barreja". Creu que el que més pot fer enrere els hostelers a l'hora de tenir una carta 100% sense gluten és el cost".
Segons ACEA, a final de l'any la compra d'una persona celíaca puja uns 1.000 euros de mitjana. És per això que fa temps que reclamen ajudes a l'administració.
Informa: Laura Cugat
Imatges: Ricard Tenza-Anna Romagosa
Comparteix: