Els certificats d'experiència laboral són ara mateix el document que més s'intenta falsificar. La policia ho atribueix a l'increment de sol·licituds per les darreres flexibilitzacions per treballar i viure al país. Aposten per una formació contínua per millorar la capacitat de detecció.
El personal del servei d'Immigració és el primer filtre per poder detectar documents falsos. És per això que amb la policia, es formen contínuament per actualitzar-se a tots els nivells i detectar-los com més aviat millor. Aquí l'experiència hi juga un paper crucial. Davant una sospita, el cas passa a mans de la policia, que constata que el darrer augment d'intents de falsificació es concentra sobretot en persones extracomunitàries que volen accedir a la quota general i temporal.
El cap de la unitat de fronteres i estrangeria de la policia, Manel Pelegrina, esmenta quin és el tipus de document més habitual a modificar:
"La majoria són certificats d'experiència laboral. Són uns certificats que la gent que vol treballar aquí a Andorra han de justificar una certa experiència laboral en un camp concret".
Manel Pelegrina, cap de la unitat de fronteres i estrangeria de la policia
En documents privats com els certificats d'experiència laboral, és clau que totes les dades siguin verificables. En documents públics, com els passaports, hi ha diferents metodologies per comprovar-ne la veracitat. Pelegrina ens posa l'exemple d'una llanterna amb lupa i llums ultraviolades i blanques "amb diferents intensitats" que permeten identificar si es tracta d'un document fals o no. Aquests aparells, per exemple, permeten saber si el suport compleix els criteris de seguretat.
Si es confirma que el document és fals, es deté la persona i se li cancel·la a l'acte el règim de turista. El cas passa posteriorment a la Batllia i aquell delicte queda marcat en els antecedents penals, fet que li impedirà tornar a demanar un permís de residència i treball durant el temps que la justícia estipuli.
Informa: Laura Cugat
Imatges: Anna Romagosa
Comparteix: