Disset alumnes nouvinguts aprenen català i francès a l'aula d'acollida de Santa Coloma

www.andorradifusio.ad

Només a l'escola andorrana de Santa Coloma l'any passat van arribar 10 alumnes nouvinguts sense coneixements de català ni de francès. Aquest any són 17 els alumnes que aprenen aquestes llengües a l'aula d'acollida.

Una de les professores de l'escola andorrana de Santa Coloma és Eva Cervós, que afirma que hi ha una gran diversitat de nacionalitats a les classes.

"Tots aquests nens d'aquí, els ucraïnesos, van arribar el maig del 2022. I aquests d'aquí, els russos, l'any passat. La Katerina va venir fa dos anys. Després tenim el Shon i la Hannah, que són filipins."

Eva Cervós, professora d'integració en català

Pel que fa al funcionament, a les classes hi ha molta diversitat respecte als nivells i a les edats dels alumnes, per això les classes funcionen de maneres diferents.

"És intentar buscar la interacció entre ells quan són molts o amb mi oralment. Quan són molt poquets és quan puc estar més per cada un amb el seu nivell i amb la seva activitat. Tot és molt més específic."

Eva Cervós, professora d'integració en català

Una de les complicacions per al professorat són els alumnes que arriben de països com Rússia, ja que no parlen anglès i és molt complicat comunicar-s'hi.

"Amb els que sí que em costa molt més és amb els russos, per exemple. Amb els que em parlen anglès tinc molta sort, perquè m'hi puc comunicar, però amb els que no parlen anglès, per exemple, aquí tenim un problema de llengua. Jo de rus no en sé. I ningú de l'escola en sap."

Eva Cervós, professora d'integració en català

Segons els professors, una de les coses més gratificants és veure la bona coordinació entre alumnes.

"El més maco és que venen el primer dia supercohibits. Entre ells s'acaben portant superbé. Es combinen superbé entre ells. Fan els seus grupets. En molts moments veus que poden parlar anglès entre ells, per exemple, el Shon i la Xenia, i, tot i que els dos parlen anglès, es parlen en català i això és el més maco."

Eva Cervós, professora d'integració en català

"Avui és un grup de primer, però normalment tinc una mescla de primer, de segon, de tercer i de quart."

Sandie Galinier, professora de francès

Els alumnes tarden normalment dos anys a agafar el nivell A2. Un cop l'han assolit, tant en francès com en català, entren a les aules a treballar aquestes llengües amb la resta de companys.

Informa: Caterina Vidal

Imatges: Albert Refart

Comparteix:

Astrié ja no opta a la gerència de l'AR+I Mor Antonio Ruiz, un dels pioners de la medicina a Andorra