En els darrers anys s'ha vist una tendència a la baixa de les multes imposades per radars. Gairebé 12.500 l'any passat, mentre que fa dos n'hi havia un miler més. Una tendència que només es va trencar el 2020, quan el nombre de multes va enfilar-se lleugerament tot i la pandèmia.
Amb les dades a la mà, sembla que cada vegada els conductors tenen més en compte la velocitat que marca cada via i que s'aixeca més el peu de l'accelerador. Hem sortit al carrer a veure quina és la versió dels ciutadans i ciutadanes. La majoria detalla que no els hi han posat cap sanció per aquesta casuística. "No m'han posat mai cap multa perquè no passo de 40km/h" destaca un d'ells. D'altres, es mostren molt confiats amb la seva conducció. "Mai me n'han posat, sóc una bona ciutadana i conductora", detalla una ciutadana. "Quan hi ha els radars no me'ls passo, fins i tot si algú vol anar ràpid jo no el persegueixo, vaig tranquil·la", afegeix una altra.
Alguns, però, sí que admeten que els han multat per velocitat. "Per Manresa em van posar una multa. Havia d'anar a 90 i anava a 105km/h. No corria gaire, tampoc la diferència és tant". Una persona fins i tot posa en dubte si el velocímetre no està ben regulat. "Vaig a 80 i 82km/h i hi ha vegades que compta malament el radar o bé n'hi ha tant, que finalment m'han posat dues o tres multes".
Tot i això, encara hi ha punts que és on més salta el radar. Els que més va multar l'any passat van ser els radars mòbils. Una manera de demostrar als conductors que no s'hi val només a respectar la velocitat en aquells punts en els quals sabem que hi ha un control fix.
Pel que fa als radars fixos, els tres que més van saltar són el de tram a Encamp, el de l'avinguda Fiter i Rossell, a Escaldes-Engordany, i el del túnel de les Dos Valires.
En canvi, un altre túnel, aquest cas de la Tàpia, a Sant Julià de Lòria, és el que menys ho va fer i l'any passat no es va imposar cap multa en aquest tram. També a la parròquia laurediana, el radar de tram és dels que menys multa, així com el d'Incles, a l'alçada del Canaro.
Informa: Ariadna Guiu Vila
Imatges: Kevin Ribeiro
Gràfics: Hèctor Perna
Comparteix: