Si hi ha una obertura del mercat de les telecomunicacions, la manera com es faci pot condicionar la pervivència d'Andorra Telecom. Així ho creu el director general, Jordi Nadal, que defensa la importància de poder garantir sempre la qualitat del servei i les inversions.
Andorra té clar que el manteniment del monopoli de les telecomunicacions per part d'Andorra Telecom és una línia vermella que no es vol traspassar en les negociacions de l'acord d'associació amb la Unió Europea. És ben sabut, però, que la posició de Brussel·les en aquesta matèria és que el mercat ha de ser liberalitzat. D'aquí que la continuïtat de la tecnològica pugui dependre de com es faci aquesta obertura, si acaba arribant. Així ho creu Nadal que les condicions d'obertura "que les marca el propi país, són les que deixen una empresa pública forta o deixen una empresa pública més exposada. I potser en aquests detalls és on hi ha el quit de la negociació."
La teoria és clara i l'arbitratge polític serà clau. Quina és la situació dels altres dos petits estats que busquen un acord d'associació? San Marino va perdre l'operador públic que tenia i Mònaco només en té un i és privat. Pel que fa a precedents, a Liechtenstein l'operador nacional és el feble i qui domina les telecomunicacions és un de suís. Un exemple més: Gibraltar té un operador públic que domina, després que s'hagi defensat molt.
Ara bé, al marge d'aquest escull, Jordi Nadal també veu punts d'aproximació. "La Unió Europea, per exemple, segur que demana una entitat reguladora que vetlli per les telecomunicacions, que sigui independent d'Andorra Telecom. Això és una cosa que crec que el Govern segurament dirà: doncs sí." A més, també veu bé la visió que té la Unió Europea respecte a que "els turistes aquí no paguin. Que tots siguin com els francesos. I nosaltres això també ho veiem molt bé."
Andorra Telecom farà reunions periòdiques amb el secretari d'Estat per a les Relacions amb la Unió Europea i l'equip negociador per poder aportar qualsevol informació que pugui ser útil en la defensa del posicionament andorrà. L'objectiu final és poder garantir la qualitat de servei, que inclou les inversions de futur. I és clar que el model que funciona en països de milions d'habitants potser no funciona en països petits.
Informa: Laura Massegú
Imatges: Nil Forcada - Arxiu RTVA
Grafisme: Héctor Perna
Comparteix: