Reportatge: estudi pioner amb sensors de CO2 a una escola per demostrar si una bona ventilació redueix la propagació de la Covid-19

www.andorradifusio.ad

Científics d'arreu del món constaten que el mecanisme principal de transmissió del SARS-CoV-2 són els aerosols i és per això que es recomana ventilar bé els espais tancats per reduir el risc de contagi. Tot i això, encara no hi ha evidència científica que ho correlacioni i amb l'objectiu d'aportar-hi més dades, la Fundació ActuaTech, en coordinació amb el SAAS, el Govern i centres d'investigació a escala internacional, han impulsat un estudi amb sensors de CO2 instal·lats en una escola.

A l'exhalar, emetem diòxid de carboni tot expulsant també partícules que són considerades la principal via de transmissió de la Covid-19. Des de l'inici de la pandèmia es recomana ventilar bé els espais tancats, com ara les aules d'una escola, per disminuir la propagació del virus en cas que hi hagi algun infectat. Una hipòtesi que necessita encara de molta investigació. Segons la metgessa internista hospital Nostra Senyora de Meritxell, Cristina Royo, "l'OMS encara no s'ha posicionat fermament quant als protocols perquè falta evidència científica", ja que "no hi ha prou estudis mèdics que demostrin la relació entre la ventilació i la incidència de casos".

Per aquest motiu neix aquest estudi. Royo explica que volen "veure si una aula ben ventilada, és a dir, amb baixos nivells de CO2, pot fer que hi hagi menys transmissió del SARS-CoV-2".  L'eina bàsica per a l'anàlisi és un sensor que calcula els nivells de CO2, entre altres indicadors com ara la humitat, que també pot estar relacionada amb el risc de contagi, la temperatura i la pressió atmosfèrica.

15 aules de l'escola andorrana de Santa Coloma disposen d'un d'aquests dispositius d'abril a final de curs i cada setmana un membre del projecte recull les dades.  La biotecnòloga i coordinadora de projectes d'innovació a la Fundació ActuaTech, Vanesa Arroyo, detalla com els aparells estan "col·locats a la paret de les aules a una alçada d'un metre i mig". "Són molt visuals" gràcies a "una mena de semàfor que indica tres rangs: el correcte, en verd, el moderat, en taronja, i l'insalubre, en vermell".

Tenint en compte que l'escenari del projecte és una escola, els docents i els alumnes també hi participen, sobretot potenciant la conscienciació. Adolf Tugues és  professor de tecnologia a l'Escola andorrana de segona ensenyança de Santa Coloma i explica com "hi ha una persona que és l'encarregada i supervisa el sensor". Destaca que la iniciativa té un doble avantatge: "el que els alumnes poden aprendre i el que poden exterioritzar per aportar a la societat", afegeix.

La previsió és tenir les primeres conclusions a final d'estiu. D'entrada, els investigadors consideren que és una prova pilot que es podria estendre a altres àmbits, com ara en la restauració, aconseguint espais saludables tot evitant aturar l'horari de servei per ventilar, una de les principals reivindicacions del sector.

Informa: Laura Cugat
Imatges: Nil Forcada
Locució: Oliver Jaén

Comparteix:

Així funcionen els sensors per mesurar els nivells de CO2 als interiors L'autor de l'agressió a un altre home amb una barra de ferro passarà a disposició judicial en les properes hores