Un dels temes que més preocupa els pares, i encara més amb l'auge de les noves tecnologies, és l'assetjament escolar o 'bullying'. Es tracta d'una agressió psicològica, física o verbal continuada. Es dóna de persona a persona o d’un grup de persones contra una altra, la qual és percebuda com a algú dèbil o incapaç de defensar-se. Tot i tenir una definició clara, no sempre és fàcil detectar una víctima de bullying o un agressor ja que sol tenir lloc en espais físics concrets com els lavabos o els passadissos, que no sempre són vigilats per un adult o a través de les noves tecnologies utilitzant, per exemple, les xarxes socials. Aquí et donem algunes claus per saber si un menor està patint assetjament:
Com detectar la víctima
Per detectar la víctima d’assetjament, cal estar atent a qualsevol canvi en el nen. Els indicis més freqüents són:
Com detectar l'agressor
Detectar la persona agredida és molt important, i com més aviat millor, però també és necessari detectar l’agressor. Contràriament al què es pensa, el nen agressor també tindrà repercussions negatives en la seva vida si no se l’ajuda. Els indicis més freqüents són:
Tot i així, aquestes llistes no són exhaustives i qualsevol canvi en el comportament d’un nen ha de ser sempre una senyal d’alerta. Una vegada detectada i comprovada la situació d’assetjament, s’haurà de gestionar tant la víctima, l’agressor i els espectadors de l’agressió.
Què poden fer els pares?
Els pares solen estar molts desemparats quan acaben sabent que el seu fill ha patit un assetjament escolar o quan se’ls comunica que el seu fill agredeix un altre. Quan el nen és la víctima, totes les mesures emprades han de garantir la seva protecció en tot moment i evitar crear situacions que puguin augmentar la vergonya i/o la humiliació del nen.
La família té un paper important en la gestió de l’assetjament. Així, els paren de la víctima haurien de:
Els agressors també necessiten ajuda. Els pares d’un nen agressor haurien de:
Ajuda i protecció
En tot cas, la primera etapa és escoltar, sense jutjar, a la víctima com a l’agressor i fer una avaluació acurada de la situació, amb l’ajuda dels professionals adients (metge, psicòleg, professors, director del centre escolar..). La segona etapa serà establir mesures de protecció activa del menor agredit. A continuació es resol la situació d’assetjament el qual implica detectar totes les persones implicades i proporcionar ajuda a tots, incloent l’agressor /els agressors. Aquesta fase és la més llarga i complicada ja que implica moltes persones que hauran de col·laborar per que la situació es resolgui de forma definitiva. Per finalitzar el procés, s’estableix un programa preventiu de noves agressions.
Les xarxes socials i els telèfons mòbils són ara una eina que s’utilitza per fer bullying. És important acompanyar els nens en l'ús de les noves tecnologies i explicar-los molt bé com utilitzar-les i com detectar comportaments poc adequats. Se'ls hi ha de gestionar l'ús del telèfon mòbil i controlar els missatges que reben i les publicacions que fan amb transparència. El hi hem d’explicar la importància de controlar-ho, ho han de saber perquè no es trenqui la confiança. Recorda que són menors i, sovint, són poc conscients dels límits i dels riscos.
Un article de Mariona Buxó i Sònia Bigordà, psicòlogues de Psico B.
Comparteix: