“Desconnectar per tornar a connectar”? Eing?!

“Desconnectar per tornar a connectar”? Eing?!

Cada any abans de Nadal, els creadors publicitaris espremen les seves ments creatives i mercantils per intentar donar el millor de si mateixos. Saben que la campanya de festes esdevé el moment clau de la temporada, l’aparador definitiu per a les seves creacions. Tant és que no siguis un expert en el sector, amb una mica de sentit comú t’adones del motiu: per a un percentatge molt gran de la societat aquesta és una època d’emocions intenses. Siguin positives, com el desig que et toqui la grossa, o negatives, com les temptacions d’engegar al cunyat de mala manera, les emocions són la font d’ingressos de les agències publicitàries i elles també volen el seu black friday particular.

El Nadal, almenys a Occident, ha deixat alguns dels eslògans més famosos i recordats, com aquell de la televisió espanyola de “Hola, soy Edu, feliz Navidad”. Segurament és un eslògan dolent, perquè tot i que hi va haver una època en què tot el país veí repetia la frase, com una amiga em recordava recentment no som capaços de recordar quina era l’empresa que anunciava l’Edu aquell. A RTVA, per contra, ja fa algun Nadal que apel·lem al sentiment humà de fer pinya portant-vos les cares menys visibles de la casa pels paisatges de les nostres valls. No hi haurà manera que ens oblideu amb aquests plans tan magnífics.

 

Aquest Nadal, però, més que pels eslògans, serà recordat publicitàriament per les campanyes que fan referència als mòbils, les xarxes socials i la necessitat de tornar a viure la vida real. Eslògans com “tenemos que vernos más” o “desconecta para volver a conectar” seran el 2019 els nous “vuelve a casa por Navidad”. Paradoxalment, però, aquestes campanyes s’han convertit en virals… a les xarxes socials!

 

10 milions de persones han vist ja l’espot d’Ikea. Moltes més que les que veuran un altre missatge nadalenc, el del rei Felip VI... qüestió d’estratègies i renovació. El d’Ikea, que és el que ens ocupa, aposta per dinars i sopars festius sense distraccions tecnològiques dels éssers humans que tenim al costat, tot i que segurament més d’un aprofitarà el sopar de Nadal per ensenyar-li l’anunci a la família… o per passar-lo al grup de WhatsApp!

Malgrat això, no és un mal missatge, se suma al “volvamos a jugar” de Toys "R" Us o el “juega con ellos”, de les famoses nines de Famosa, que són com una ganivetada directa al ventricle esquerre per a molts pares i mares que prou feina tenen matant-se a treballar perquè la canalla tingui amb què jugar.

Tot i això, més enllà del de la Loteria, l’anunci que guanya la grossa d’enguany a la categoria de ‘puntada on fa més mal’ és el de Ruavieja, una marca fins ara només coneguda pels amants del cigaló. A l’espot, l’empresa ajuda alguns “voluntaris” a calcular quant de temps efectiu els queda a la vida per passar-lo amb els seus millors amics i familiars tenint en compte la freqüència amb la qual es veuen. Ha triomfat tant i ha esdevingut tan viral (12 milions de reproduccions), que fins i tot han decidit cancel·lar-la i utilitzar el romanent de pressupost per regalar viatges d’autocar per retrobar-se amb vells amics i familiars. O almenys això han dit els seus publicistes… Si em vols fer cas, no miris el vídeo. Aprofita per trucar a aquell amic que no veus des de fa mesos.

 
 
Un article de Jordi Domingo, gestor web i de xarxes socials a RTVA.

Comparteix: