Els youtubers, el nou 'starsystem' de l’era digital dominada pels ‘millennials’

Els youtubers, el nou 'starsystem' de l’era digital dominada pels ‘millennials’

El youtubers s’han convertit en l’’starsystem’ de referència per als joves. Van començar la seva trajectòria fa relativament poc, però la seva popularitat s’ha viralitzat molt ràpidament i ara compten amb milions de seguidors. Ha anat tot tan ràpid que ni ells mateixos s’ho esperaven quan van començar a penjar els seus primers vídeos a YouTube com un “divertimento”.  Ara són persones molt influents, els nous prescriptors de l’era digital dominada pels “millennials”. 

El perquè del seu èxit

El youtubers són creadors i parlen des de la llibertat, expliquen com viuen, què pensen i comparteixen les seves experiències i opinions de tu a tu, amb personalitat, amb criteri propi i, el més important, sent fidels a ells mateixos. Aquest és el secret del seu èxit: han sabut connectar amb un segment de la població que veu les coses d’una altra manera.

El seu món es basa en els còmics, els videojocs, la moda o la música i l’han convertit en un fenomen aconseguint que milions de joves s’identifiquin amb ells. I això els hi ha aportat molts ingressos, ha fet que les marques s’interessin per ells, que el món de la publicitat canviï, que els contactin els principals canals de televisió, que protagonitzin esdeveniments i trobades, i que la seva influència vagi molt més enllà dels seus vídeos de YouTube. Tenen marxandatge propi i ara també escriuren llibres. Són sincers, tenen clar que “no és literatura” sinó que forma part d’aquest marxandatge i ho diuen sense amagar-se’n.

El Rubius és un dels més seguits. Té més de 18.400.000 seguidors. Aquest és un dels seus vídeos, amb  prop de 12.500.000 visualitzacions:

Des del desconeixement i la distància del que suposa la barrera digital i, en alguns casos (sempre hi ha excepcions), també l’edat i el llenguatge d’una generació que ho està canviant tot, és fàcil caure en els prejudicis i la crítica cap als youtubers.
 
Alguns d’ells han estat aquest dimecres al Mercat Audiovisual de Catalunya Kajal Napalm, Diego Gil, Anna Gorse, Belena Gaynor, Taryn Peralta i Wismichu (Ismael Prego). Són joves amb carreres universitàries, són apassionats del què fan i de les xarxes socials, i sobretot són creadors i molt treballadors, perquè per aconseguir el que ells han aconseguit, creieu-me, fan falta moltes hores i dedicació.
 
Wismichu ha explicat al MAC que quan va començar a YouTube estudiava telecomunicacions, però no estava molt satisfet, no li agradava. Així que quan va veure que penjar vídeos li donava ingressos, els va utilitzar per poder estudiar comunicació audiovisual, que era realment el que volia fer, a Madrid. El vídeos dels youtubers no estan fets des de grans platós de televisió, sinó normalment des de la seva habitació. T’estan ensenyant la seva vida, el seu espai, la seva intimitat. Aquesta és una altra de les claus de l’èxit. I tot i semblar vídeos fàcils de fer, requereixen de feina al darrere, no pengen el primer que els passa pel cap. Estan treballats, amb una edició i un guió cada vegada més cuidat. 
 
 

Viuen el dia a dia però tenen clar que això “té data de caducitat”, ha dit Anna Gorse, qui YouTube li ha obert altres portes i s’està convertint en un camí per reforçar el seu futur professional. Una premissa que comparteix Belena Gaynor, a qui li agradaria tenir la seva pròpia agència de publicitat i màrqueting, que és pel que s'ha format.

El món està canviant, no li donem l’esquena. 

Un article de Yasmina Canedo, gestora de continguts web i xarxes socials a RTVA

 

 

Comparteix: