Actualment, els adolescents i els adults joves estan en el punt de mira pel comportament durant la pandèmia del coronavirus. En anteriors entrades al blog, hem parlat sobre com gestionar i treballar aspectes de l’adolescència. I és que a la necessitat imperiosa de relacionar-se amb els amics, pròpia d’aquesta etapa, se sumen les actuals circumstàncies sanitàries i les vacances d’estiu, les quals no ajuden gaire i, en alguns casos, causen negativisme i rebuig. La principal solució la tenim a casa. Abans, però, hem d’entendre com a societat que no hem de criminalitzar l’adolescent o l’adult jove si el que pretenem és que prengui consciència i respongui amb responsabilitat.
De fet, i aquí és on ens hem de parar a pensar, és important considerar que el nostre missatge tingui coherència i no demanar certs comportaments si a casa i com a societat no prediquem amb l’exemple.
Les persones som éssers biopsicosocials i necessitem relacionar-nos. Amb això vull conscienciar del fet que la responsabilitat col·lectiva i compartida que tenim com a societat per evitar les conductes irresponsables és important. Una mala conducta social (sense posar-hi etiqueta d’edat) es pot corregir si emprem tots els mecanismes necessaris.
No podem demanar que el jove no quedi amb els seus amics si nosaltres estem organitzant, per exemple, barbacoes a casa. I aquí és on hem de canviar la visió i treballar per la coherència. L’exercici d’introspecció (reflexionar sobre les conductes d’un mateix) costa molt, ja que genera frustracions, però tindrà èxit si hi treballem plegats. Alguns consells que podem seguir per treballar a casa amb els adolescents podrien ser:
Finalment, la solució consisteix en l’educació socioemocional, que hem de fomentar des de casa a través del diàleg. Però és compartida amb la resta de la societat i amb l’Administració, sens dubte.
Les institucions han de preveure que cal reinventar-se per fer arribar aquests missatges als joves, amb polítiques de joventut que els resultin eficaces i en les quals ells siguin els protagonistes.
Els canals de comunicació que s’han d’utilitzar no són les notícies, les rodes de premsa ni les pàgines web oficials. Tampoc el Facebook ni el Twitter, perquè són xarxes en què estan registrats els pares. Cal arribar als joves utilitzant les xarxes comunicatives i el llenguatge que ells utilitzen. Cal tenir en compte, per tant, la figura del youtuber, ja que s’ha convertit en un referent per a molts d’ells, i hem de trobar les oportunitats i les possibilitats per transmetre els nostres missatges (de la mateixa manera que ho fan les empreses de publicitat).
El nostre dia a dia s’ha vist truncat, i la frustració, la ràbia, la incertesa, la decepció i la por ens envaeixen en la majoria de casos. I no només els joves, també els adults. Hem de tornar a connectar amb les nostres emocions i saber-les entendre, comprendre-les i no jutjar-les. Ens hem de permetre el luxe d’experimentar les nostres emocions i entendre les dels altres, sense lluitar contra elles. Està bé sentir-se ansiós en aquest moment. Està bé sentir-se espantat i rabiós. Hem d’acceptar que aquesta situació és una feinada i es permet estar trist, angoixat o rabiós.
Tot això ens permet seguir endavant i preguntar-nos: “I ara, què haig de fer?” El que cal és que continuem sent, tots i totes, responsables dels nostres actes i evitem conductes que ens puguin afectar com a societat, sense criminalitzar ni jutjar a ningú. Més aviat hem de girar la truita i ajudar a canviar aquestes males conductes, perquè, d’aquesta situació, ens en sortirem junts!
Un article de Carles Perea, educador social, mestre i psicopedagog
Fotografies: RTVA
Comparteix: