Hi ha joves que necessiten connectar-se cada dia, d'altres que saben regular-se i n'hi ha que tenen un control parental molt estricte. Aviat es faran públics els resultats d'una enquesta on el ministeri ha volgut saber l'opinió de docents i alumnes sobre les noves tecnologies per ajudar a definir el paper que han de tenir.
Educació té la difícil tasca d'equilibrar la introducció de les noves tecnologies per fer més competents els alumnes en matèria digital i educar de forma adequada per no caure en efectes colaterals, com addicions a les pantalles. Per adaptar-se a les necessitats de cada moment, ha posat en marxa una enquesta a alumnes i docents sobre l'ús de les noves tecnologies.
"Queda claríssim que els alumnes veuen molt positiu la utilització de les eines digitals a les escoles però també constaten -quasi la globalitat dels alumnes- que hi ha molts distractors tecnològics, quan estan a l'aula o quan estan a casa."
Olga Moreno, directora de l'Escola Andorrana
L'enquesta revela resultats diferents entre primària i secundària, un fet que Moreno atribueix a les diferències del model educatiu.
"Aquí hi ha una gran diferència. Per això a primera ensenyança tenen una opinió, i surt reflectida en les enquestes diferent als de segona ensenyança, que és una opinió com més dura, a nivell de la utilització que fa l'alumne diàriament de l'iPad."
Olga Moreno, directora de l'Escola Andorrana
La diferència recau en la propietat. Mentre que a primària els dispositius pertanyen a l'escola; a secundària, són dels alumnes. Però això canviarà a partir de setembre. Els alumnes de segona ensenyança deixaran, progressivament, de ser els propietaris dels dispositius. També canvien els dispositius, que passen de ser tauletes d'Apple a ordinadors amb el sistema operatiu de Google.
"Què hem pogut veure? Hem pogut veure que amb el sistema operatiu Chrome Book podem tenir un control d'aquests dispositius electrònics molt més exhaustiu dels que teníem amb l'iPad. Passarem del model iPad al Chromebook de manera molt progressiva."
Olga Moreno, directora de l'Escola Andorrana
Es podrà controlar la instal·lació de jocs, programes i xarxes socials i els dispositius quedaran sempre a l'escola. El canvi es farà de forma progressiva, començant any rere any amb els alumnes de primer de segona ensenyança. Ara ja s'han adquirit les 100 primeres unitats perquè els docents comencin a familiaritzar-se amb aquesta nova eina.
Son diverses les opinions sobre aquesta qüestió, com és el cas d'alguns pares de l'escola andorrana de primera ensenyança de Santa Coloma.
"Depèn de la edat. Donar-li un iPad o algo tecnològic a un nen de 6 anys no ho trobo coherent. Ara si té més edat, potser sí que ajuda. Però pels petits, no."
Pare de nen de 6 anys
"En general el que penso és que hauríem de reduir el tema pantalles. En el meu cas, que el meu fill, que està a secundària, per la seva discapacitat visual l'ha de utilitzar. Llavors, hi ha una mica aquesta balança, de trobar una mica lo positiu i lo negatiu de les pantalles."
Mare de nen de secundària amb discapacitat visual
"És un sistema que se li pot treure molt de profit, però considero que amb l'edat que tenen als nens la utilització a l'escola no ho trobo adient. Antigament utilitzàvem els llibres, on podíem escriure, i amb l'ús de les tecnologies el que s'està perdent el tema de l'escriptura i de la visualització del que és. Llavors crec que s'hauria d'abolir o de treure realment" "Parlo de secundària, perquè la meva filla gran està a secundària. Ella ha tingut que utilitzar la tablet i crec que és un equip molt car per l'edat que tenen."
Pare de dos nens, un de primària i un de secundària
Informa: Caterina Vidal
Imatges: Èric Mompel
Comparteix: